winter is coming ??

22 januari 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Hej,

De afgelopen week is het "warmer" geworden rond de 4 graden overdag. Denk je ga naar Denenmarken iets koudere winter maar niks is minder waar benieuwd wat de aankomende weken gaan doen in Kopenhagen qua weer. Wie weet toch noggens een beetje winter ;).

Met mijn schouder veranderd er gelukkig niet veel. Soms even uit de sling om mijn onderarm wat beweging te geven. Op zich gaat het prima. Wil alleen zo graag van die sling af. Maar weet dat dat een domme actie is dus laten we hem maar om. 2 van de 3 weken zitten erop. ;)

De week ging als volgt:

Dinsdag 17-01
Vanmorgen Oskar naar school gebracht met de bus en lopend terug een beetje beweging plus frisse lucht ;). Viktor ging voor de resultaten van de bloedtest naar het ziekenhuis met Ben en Eva. Helaas nog weinig antwoorden, wel te horen gekregen dat hij geen pfeiffer heeft maar dat het waarschijnlijk een virus is geweest. Maandag (23-01) laatste resultaten van de tests en hopelijk duidelijkheid en een plan van aanpak.
Omdat het nooit snel gaat in het ziekenhuis hier in Denemarken waren ze de hele ochtend in het ziekenhuis. Sinds lange tijd dus een ochtend vrij beetje gek zoveel tijd voor mezelf :o maar ook wel lekker Netflix aan en een comedie gekeken "Dodgeball" leuke aanrader ;).
Net na de middag waren Ben en Viktor terug samen gelunched en hierna samen met Viktor boodschappen gedaan in Meny iets verder op in de straat ;). Na het shoppen was het al tijd om Oskar op te halen was aan het spelen met de BSO in een speeltuin verderop. Viktor voelde zich nog steeds goed en is mee gelopen gaat de goede kant op met zijn voeten ;).
Met de bus terug geen probleem nadat we uit de bus waren gestapt en over waren gestoken bij de stoplichten werd Viktor even wat teveel en werd boos op Oskar. Die bleef maar vragen of hij een Pokémon battle wilde doen thuis. Gelukkig alleen even boos maar geen uitbarsting en met beide samen even op een bankje gepraat en uitgelegd dat als je een antwoord krijgt je niet hoeft blijven te vragen ;).
Lastig voor Oskar om een "nee" te horen van Viktor. Probeerde Oskar Viktor een beetje te irriteren gelukkig had Viktor het onder controle en bleef rustig, yeah.
Thuis eerst mathletics gedaan beide op een laptop hierna waren ze beide weer tot rust gekomen en hebben we als nog een pokemon battle gedaan :o.
's Avonds aten we sushi zelf maken en combineren met zalm. En met stokjes voor de eerste 5minuten :). Is al lastig met links laat staan nu met rechts.
Ben en Eva gingen zwemmen later op de avond en dus had ik de tv voor mezelf. Eerst "deense tv" gekeken oorlog in de keuken. Hierna een film toch wel leuk en handig dat Netflix.

Woensdag 18-01
Vanmorgen bracht Ben Oskar naar school dus kon ik rustig thuis bij Viktor blijven beetje tv gekeken en om 09.00uur de dag echt begonnen ;). Een online lees programma op de laptop samen gedaan omdat ook weer op te pakken, samen boodschappen gedaan ;). Voor lunch wentelteefjes gemaakt, jammie lekker smullen.
's Middags met de lego gespeeld en Oskar opgehaald. Fijn om te zien dat er weer meer energie in Viktor zit en de goede kant op gaat.

Donderdag 19-01
Vanmorgen Oskar naar school gebracht. Viktor bleef even alleen thuis ging prima was lekker met zijn lego vliegtuigen aan het spelen. Hoefden een x geen boodschappen te halen aangezien we gister wat meer boodschappen hadden gehaald.
Van lego een vliegveld gemaakt. Viktor houdt ervan om de verschillende vliegtuigen na te bouwen en kent de modellen en verschillen ervan allemaal bij naam :o.
Zelfde als je door de straat loopt of onderweg bent. Verteld Viktor alle verschillende modellen auto's zonder op de achterkant van de auto te kijken is gewoon bijna eng. Moet alleen wel opletten als we de weg oversteken dat hij ook echt mee loopt ;).
Na even rustig thuis geluncht en een video op youtube gekeken. Toen was het tijd om Oskar op te halen van school. Op het schoolplein liep Viktor stilletjes achter mij toen we even moesten wachten tot Oskar klaar was met spelen. Zei Viktor waarom zegt niemand  iets tegen mij van mij klas. Uitgelegd dat ze niet iedere minuut voor hem kijken of hij er is en als je zelf ook niks zegt zijn ze te druk met spelen. Dus als je wat zegt zien ze je en zeggen ze zeker wat terug. Zo gezegd zo gedaan en natuurlijk kreeg hij reactie terug. Viktor was weer wat vrolijker ;).

Vrijdag 20-01
Hieperdepiep mijn vader vandaag jarig, nogmaals gefeliciteerd paps ;). 's Ochtends even geskyped voor het cadeautjes open maken en 's avonds nog een x geskyped om gezellig te kletsen :).
Verder vandaag met Viktor boodschappen gedaan voor avondeten en een beetje voor het weekend alvast ;).
Terug thuis veel met de lego gespeeld, super om te zien dat hij ook veel plezier kan hebben zonder een scherm.
Natuurlijk Oskar weer opgehaald gaat bijzonder goed tussen hun 2. Wel kleine ruzietjes maar het escaleert niet meer.
Normaal gesproken is vrijdag avond pizza en movie night. Maar omdat de boys al een paar x vroegen voor burgers aten we vanavond hamburgers. Ben was wat eerder thuis om ze te maken net wat makkelijker met 2handen ;). Rond 16.45uur de film gestart en ik heb Ben in de keuken geholpen en gekletst.
's Avonds na het eten een rondje buiten gelopen even eruit, koptelefoon op en lekker wandelen. Hierna geskyped.

Zaterdag 21-01
Was al vrij vroeg wakker nog even proberen door te slapen maar is vrij lastig op mijn rug of deels rechter zij. Dus hop er maar uit en met de fam. ontbeten. Wat hou ik toch van zaterdagochtend ontbijt, pannenkoeken.
Rond de middag een kapper afspraak haartjes werden wat lang. Weer lekker kort kan ik weer even vooruit, kapper vond het wel vreemd dat ik het zo kort wilde maar was uiteindelijk wel tevreden volgens mij ;).
Op weg terug even door de stad paar spulletjes gehaald en toen nog even rustig op me bed Netflix gekeken en rond 16.30uur. Weer richting de stad afgesproken met de spaanse au pairs. Eerst in een sportbar een biertje. Manchester united speelde en was een "manchester honk". Erg gezellig en leuk om in de bar te kijken zaten helemaal in het voetbal. Sfeer werd wat teleurstellender na mate het einde kwam maar gelukkig 2min voor het eind nog de gelijkmaker.
Toen naar een streetfood hal gegaan. Aan de andere kant van de grote rivier/kanaal. Een grote loods gevuld met allemaal gezellige tentjes. Uiteindelijk voor een heerlijke burger gegaan. Kunnen we wel vaker doen.
Nadat onze buikjes gevuld waren terug naar het centrum naar een bar/club met goedkope alcohol ;). Stonden te wachten aan de bar, was nog erg rustig maar kwamen in contact met een Amerikaanse jongen, hij nog alleen, vrienden waren op een boottripje maar kwamen hierheen. Uitgenodigd om bij ons aan te schuiven een drankspelletje gespeeld met veel lol en een gezellige avond gehad veel gekletst uiteindelijk waren zijn vrienden ergens anders gestrand :o. Rond middernacht was het wel goed geweest en mijn bedje opgezocht. Een leuke gezellige avond ;).

Zondag 22-01
Gelukkig nu wel nog een x kunnen omdraaien rustig ontbeten. Op me bed blog geschreven Netflix gekeken en Wie is de mol terug gekeken + studio voetbal Feyenoord zien winnen, common ;).
Een rustig chille zondag achter de rug.

Vrijdag een mailtje gekregen dat morgen mijn Deens les start woehoe. Beetje kort dag als je het mij vraagt maar gelukkig iets met Ben en Eva kunnen regelen zodat het echt kan beginnen.

Deens voor dummies:
Ja                         -        Ja
Nee .                    -        Nej
Dankjewel.          -        Tak
Hallo.                   -        Hej
Tot ziens.            -        Farvel
Pardon/sorry.     -         Undskyld.

Hopelijk volgt er snel meer: maandag, dinsdag en donderdag les van 9.00-12.15uur.

P.s.leuk om de reacties lezen op de blogs ;). Heb je vragen schroom niet!

Een fijne week en tot volgende weekend maar weer.

Hilsener (groetjes),
Uit Kopenhagen.

1. Pap:
    22 januari 2017
    Leuk dat dummy Deens maar hoe spreek je het uit? Undeskielt of zo?
  2. Paula urbanus:
    23 januari 2017
    grappig ziet dat deens eruit!Wel gaaf dat je cursus gaat doen,moet jij geen huishoudelijk werk doen,Evelien moet stofzuigen,dweilen ,badkamers soppen enz.en ook de kids bezig houden en na de vakantie naar school enz. brengen