lets get ready to learn Danish.

29 januari 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Hej,

De week is nu wel redelijk vol, 3 ochtende per week intensief deense les volgen.
's Middags op de boys letten en 's avonds dan nog vaak huiswerk en natuurlijk de weekenden een drankje met vrienden. Al met al goed voor elkaar en veel variatie.

Maandag 23-01
Jaja het is nu echt begonnen. Eerst Oskar naar school gebracht en hierna door naar mijn school. Veel te vroeg want was maar 10 minuten lopen maar beter te vroeg dan te laat ;).
Eerst natuurlijk voorstel rondje. Zitten met 13 mensen in de klas en komen uit 11 verschillende landen en 5 verschillende continenten. Super gaaf.
Vandaag "ik heet" en "ik kom uit" geleerd plus hoe de inwoners heten en de taal. Veel geoefend natuurlijk. Op het eind het alfabet samen geluisterd en natuurlijk geoefend. Hebben hier 29letters in het alfabet ons alfabet plus de ø, æ, å "onderaan de blog staat de uitspraak".
Viktor was thuis met Eva en toen ik thuis kwam ging Eva naar haar werk.
Dus geen tijd voor mezelf maar hup door ;).
Viktor was heel ochtend moe en in bed filmpjes keken en beetje huiswerk. Totdat ik Oskar ging ophalen bleef dat zo. Viktor wilde thuis blijven prima maar dan geen laptop en een boek lezen, stemde hij mee in. Toen ik terug kwam had Viktor een broek aan gedaan en aan het spelen.
Samen gespeeld met de lego en uno game. Rond 17.30 gegeten samen met de boys. Eva bleef tot laat werken en Ben had een etentje met collega's. Ik had de boys voor mezelf. Na het eten de douche in en allebei Oskar en Viktor in hun eigen bed. Boekje voorgelezen en hierna licht uit en tukken. Bij Oskar blijven liggen die sliep gelukkig al vrij snel en ook Viktor was snel uitgeteld. Zonder enig drama in hun eigen bed slapen. Goede prestatie al zeg ik het zelf.
's Avonds kwam Eva thuis de dag verteld plus dat ze in hun eigen bed sliepen, vond ze super goed en helemaal omdat het zonder moeilijkheden was.
Hierna samen met mama geskyped en bij gekletst.

Dinsdag 24-01
Viktor moest terug naar het ziekenhuis op afspraak om te kijken hoe het nu ging door verwezen naar een ander ziekenhuis waar ze meer van reuma koorts vanaf weten want denken dat het daar iets mee te maken heeft. Dus gaan het zien wat ons nu te wachten staat.
Nadat ik Oskar naar school had gebracht door naar deense les. Een andere docent op de dinsdag vrij oud rond de 65-70schat ik haar. Kon redelijk engels maar we helpen waar we kunnen aangezien iedereen gelukkig engels spreekt.
Weer wat meer de stof van gister geleerd plus de nummers geoefend en het adres. Zo komt er steeds wat bij. Elkaar moeten voorstellen en als huiswerk je zelf voorstellen aan de klas met wat we tot nu toe hebben geleerd.
Halverwege de les kreeg ik smsje van Eva dat de school zonder stromend water zat :o. Gister was er een gootsteen kapot of lek gegaan en daarom moesten ze het water afsluiten om het te repareren dus of ik Oskar kon ophalen na de les want hadden ook geen werkende toiletten met die kleintjes is dat wel vervelend om in een dixi te plassen. Dus alweer hup gelijk door. Thuis gelunched en een paar spelletjes gespeeld. Rond 14.00uur kwam Viktor thuis. Oskar vroeg of hij mee wilde doen met uno. Viktor zei nee ik wil met mijn vliegtuigen spelen en rustig even bijkomen. Prima maar nog geen 5sec later zat hij aan tafel kan ik mee doen, en zat vol energie tijdens het spelen.
De rest van de middag ging het prima Viktor had veel energie. Oskar vermaakte zich ook prima.
Rond 17.00uur avond gegeten samen. Toen Eva thuis kwam met nieuwe medicijnen voor de komende tijd. Zelfde als helemaal in het begin om de ontsteking weg te krijgen. Vreemde zaken allemaal, maar zijn dokters dus prima.
Na het eten heeft Eva de boys naar eigen bed gebracht. Ook zonder problemen hoeraa. Helaas kreeg Viktor problemen met ademhalen en kreeg het benauwd "had de dokter voor gewaarschuwd vanmorgen" gelijk ziekenhuis gebeld. Daar achteraan een ambu. Ik heb met Oskar in het grote bed want ondertussen was hij weer zo snieki dat hij daarheen was geglipt en ik hem natuurlijk zonder enige mogelijkheid weg kreeg zonder geschreeuw. Dus oke laat maar voor nu. Ambulance broeder naar boven gekomen wat dingen bij Viktor gecheckt en hierna mee naar het ziekenhuis. Gelukkig niks aan de hand en rond 22.00 uur weer thuis. Hele verslag van Eva en Ben gekregen over vandaag. Moeten morgen terug naar het 'nieuwe' (doorverwezen) ziekenhuis  om te kijken hoe het dan met zijn hartslag en alles gaat.

Woensdag 25-01
Oskar had gister een losse tand en wiebelde hem eruit op school vannacht onder zijn kussen gelegd voor de tandenfee. Met Ben en Eva overlegd en zeiden dat het een goede stap kan zijn om een briefje te maken in zijn eigen bed met de tekst. Was bij je bed maar kon de tand niet vinden in de hoop dat hij vanavond in zijn eigen bedje weer gaat slapen ;).
Vanmorgen een x geen Deense les dus na Oskar naar school gebracht te hebben rustig thuis en tijd voor mezelf ;). Huiswerk alvast deels gemaakt nu alleen nog beetje oefenen met uitspraak. En een documentaire over de nazi's met hun concentratie kampen gekeken, indrukwekkend blijft het toch keer op keer.
Hierna boodschappen gedaan en toen rond de lunch kreeg ik een berichtje van Ben dan alles goed was in het ziekenhuis en ze naar huis kwamen.
Ben vertelde dat ze eindelijk een dokter hadden gezien die de vakkennis op dit gebied had. Gelukkig onderzocht en alles bekeken en tot de conclusie gekomen dat het niet is wat de eerdere doktoren dachten. Maar hij denkt dat Viktor in het begin een infectie had in zijn keel. Zijn lichaam daarop reageerde met stress. Daarom de jeuk en zo. Weg met alle medicijnen de ze hadden voorgeschreven gister en 1 antibiotica voor de infectie dan zou het over moeten gaan. Mag weer naar school. Dus eindelijk helderheid en hopen dat het nu eindelijk opgelost is en ze het bij het rechte eind hebben.
Hierna ging Ben naar zijn werken had ik Viktor om me heen. Dus weer geen "normale" dag zoals we in het begin hadden besproken :o, ('s Ochtends kids naar school brengen en om 15.00uur van school halen tot ongeveer 18.00uur) ben benieuwd wanneer dat een x echt gaat gebeuren. Want dit jaar is het nog allemaal anders gelopen. Kunnen we niks aan doen en help ze graag waar ik kan maar toch een normale week of dag zou toch wel weer fijn zijn. Einde lijkt inzicht voor Viktor, Crossed finger.
Verder een gezellige dag gehad een spelletjes gespeeld. Oskar samen met Viktor opgehaald. 's Middags Viktor en Oskar op de laptop beide Mathletics gemaakt, kon ik nog even mijn huiswerk een beetje doornemen. Totdat ik geschreeuw hoorde naar elkaar vanuit de woonkamer. Even een kijkje nemen of ze het zelf kunnen oplossen maar helaas. Waren elkaars laptop dicht aan het slaan tot dat natuurlijk het harder en harder ging en Viktors handen er tussen zaten. Dat kan niet de bedoeling zijn, beide maar even nadenken zonder laptop natuurlijk. Oskar ergens neergezet bleef gelukkig rustig zitten. Viktor dacht er totaal anders over :o, ging even helemaal los en smeed zijn waterfles door de kamer heen. Daar ze niet voor gemaakt dus spatte open en overal water :s. Dat maakt het natuurlijk niet beter en nu moest Viktor zeker weten na denken. Duurde z'n 5 a 10 min voor hij rustig was en met hem kon praten. Gelukkig het uitgepraat en toen wilde hij naar zijn kamer prima.
Oskar was intussen al weer aan heg spelen want hij bleef rustig zitten en hierna praten.
Na al de trammelant een kaartspelletje gespeeld wie heeft de hoogste kaart. Oskar vroeg Viktor ook heel lief en die wilde ook graag mee spelen onweer gelukkig weer uit de lucht en Viktor weet weer hoe het zat na het ziek zijn. (Goed teken dat hij weer aan de betere hand is).
Samen pizza gegeten en Eva kwam ook thuis nog een potje uno gespeeld en toen was het tijd om naar dromenland te gaan.
Na het voorlezen had Viktor het benauwd en kwam even op de bank bij mij zitten raam open zodat hij even wat meer zuurstof krijgt. Even een filmpje gekeken voor 20min en ging toen zelf naar bed terug. 2minuten later kwam hij weer terug ik voel me misselijk. Oke een teiltje gehaald en even rustig op de bank gezeten geen filmpje deze x en binnen 1 minuut was hij weer naar zijn kamer terug, hmmm oke wel erg snel ;).
Gelukkig was Oskar intussen in slaap gevallen en Viktor kwam weer naar buiten met Eva deze x. Ik ben moe maar kan niet slapen een hoop drama en gepiep. Zei Eva zullen we een film kijken om je beetje moeër te maken . Dus hebben ze voor ruim een uur tv gekeken. Zie niet in waar dat goed voor is en hierna natuurlijk weer hetzelfde verhaal. Ik kon het niet aan zien deze aan pak dus ben naar me kamer gegaan ;). Uiteindelijk in slaap gevallen.

Donderdag 26-01
Omdat Viktor gister niet op tijd sliep was hij vanmorgen nog moe en ging niet naar school. Samen met Oskar naar school die had even ruzie met Eva (over zijn cadeautje als hij lief is tot de vakantie, hij dacht dat het maar 2weken waren) wilde hij niet mee met mij, even beetje geholpen om de lift in te gaan. Ik had mijn eigen schooltas mee dus Oskar moest zijn eigen schooltas dragen plus heb maar 1arm in gebruik ;). In de hal op de begane grond ook nog even moeilijk doen. Toen maar zo gelaten en weg gelopen gelukkig vond Oskar dat niet leuk en uiteindelijk zelf zijn tas op zijn rug gedragen, tadaa ;). Verder op weg naar school ging het prima. Toen door naar Deense les, hadden nog 2 nieuwe mensen in de klas gekregen beide uit 2verschillende landen dus hebben nu 15 mensen en 13 verschillende landen (Colombia, Mexico, Brazilië, Gambia, India, Thailand, Frankrijk, Spanje, Griekenland, Duitsland, Polen, Roemenië, en Nederland). Heel gaaf. Weer wat meer gesproken en nummers geleerd wauw wat kunnen Denen het ingewikkeld maken (onder aan de blog de telling).
Terug thuis met Viktor met de lego gespeeld en geholpen met huiswerk ;).
Ben werkte vanuit huis en maakte pasta om 17.15 uur geen gekke dingen gebeurd.
Gelukkig was Ben ook iets strenger met bed tijd zodat Viktor gelijk ging slapen in plaats van eerst door het huis zwerven met alle mogelijke excuses, van benauwd was waar maar de rest gister ;).
Na het bed ritueel nog even met Ben gekletst, morgen gaat Eva naar Engeland voor werk, Ben bracht haar weg 's ochtends vroeg rond 05.30uur. Of ik het erg vond als ik de boys moest klaar maken voor school. Tuurlijk niet nieuwe uitdaging ;). Was erg moe dus lekker vroeg tukken.

Vrijdag 27-01
Vanmorgen om 7.00uur opgestaan. Boys even gecheckt maar waren super lief aan het spelen in hun slaapkamer met de lego stad. Samen ontbeten aan tafel en hierna aan gekleed voor school. Viktor voelde zich goed dus jahoeee hij kon ook naar school. Luisterde uitstekend en hielpen elkaar om 7.30uur waren we al klaar. Konden ze nog even lekker spelen tot 8.00uur. Toen jas en schoenen aan en naar school. Geen gezeur of gekrijs heerlijk kunnen we wel vaker doen. Viktor was wel wat warm 37.8*C maar wilde graag naar school.
Hierna terug van school gelopen en een ochtendje voor mezelf wat heerlijk. Net na de lunch Viktor opgehaald. Ging helemaal goed op school, lerares was blij hem weer terug te zien en natuurlijk zijn klasgenoten ook.
Viktor was heel vrolijk de hele weg terug, fijn om hem zo vrolijk te zien en dat het dus een goede beslissing was van morgen ;).
's Middags brownies gemaakt of eigenlijk Viktor, hij had geen hulp meer nodig.
Toen Oskar weer opgehaald, Viktor wilde op het schoolplein met zijn vrienden spelen toppie. Misschien een beetje te veel van het goede want in de bus was hij erg stil maar hij had een fijne dag gehad en dat is veel waard. Het kleine rust momentje in de bus had hem goed gedaan, naar huis gelopen en thuis rustig een paar spelletjes gespeeld. Een boekje voorgelezen zodat ze beide even konden ontspannen voor ze konden beginnen aan de movie night. Tijdens de film heb ik avond eten gemaakt. Pizza voor Oskar en Burgers voor de rest. Even de film gepauzeerd om lekker te eten. Prima gegeten en hierna konden ze weer verder met de film.
Totaal geen problemen gehad en een gezellige dag wat mij betreft ondanks vanaf 's ochtends vroeg samen dus het kan makkelijk zonder gekrijs :).
's Avonds 19.30 met Olga (poolse au pair) afgesproken in het Bastard cafe "spelletjes cafe". Wat een fantastische plek meer dan 1000 spellen gezellige ruimte waar volwassene allemaal spelletjes spelen ;). Erg druk dus duurde even voor we een plekje hadden gevonden, rustig met een Cappuccino gestart. Hierna kwamen er meer vrienden van Olga en hebben we tot 01.00uur spelletjes gespeeld. Merendeel spelletjes die ik nog nooit had gespeeld dus nog veel te leren ;).

Zaterdag 28-01
Vanmorgen toch even van genomen om uit te slapen tussendoor wel paar x wakker geworden maar lekker blijven snooze tot 11.00uur heerlijk.
Ontbeten toen gehoord dat Oskar nu ook koorts heeft en uitslag op zijn lichaam dus moeten maar zien hoe dat loopt. Ook Viktor had pijn hij zijn ze gewrichten maar denk dat het zijn spieren zijn aangezien gister een super dag was ook nog steeds een verhoogde temperatuur dus gaat lekker. Toen aan mijn deense huiswerk begonnen gaat al best goed als je bedenkt dat ik pas 1week bezig ben voelt al veel langer :o.
's Middags naar de stad gelopen een beetje blijven bewegen ;). Een tafellaken gekocht voor op de eettafel want die was aan alle kanten kapot.
's Avonds sushi gegeten erg lekker met het gezin. 's Avonds naar charlottelund (wijk van Kobenhagen) een au pair was alleen thuis en daar met hetzelfde groepje als vorige week zaterdag (spaanse en amerikaan) een drankje gedaan en paar spelletjes gespeeld. Uno omgetoverd in een drank spelletje ;) had wat shotjes mee genomen om mijn verjaardag alvast een klein beetje te vieren waren niet echt te drinken maar dat maakte het alleen maar leuker ;) een gezellige avond gehad en niet al te laat gemaakt paar moesten morgen weer werken :o.

Zondag 29-01
Vanmorgen laatste stukje van mijn huiswerk gemaakt. Verder een rustig dagje van de zondag gemaakt wie is de mol uiteraard terug gekeken. Boodschappen gehaald en een appeltaart gebakken even testen zodat ik dinsdag een taart kan mee nemen voor de deense les ;).
Verder zijn de boys erg ziek beide hele dag 39-40*C. Hopen dat ze een beetje kunnen slapen vannacht en dan zien we aan komende week wel wat het gaat worden :o

Deense les :

De "d" is een apart geval als het woord begint met een D spreek je hem maar zit dei in het woord dan spreek je het niet. Wordt het een l of helemaal niks. Bijvoorbeeld: hvad "va" (hoe), hedder "heller" (heet), du "du" (jij).

Uitspraak:
æ. =   e in zet
ø.  =   eu in deur
å.  =   o in bord

Vraagwoorden:
De "h" wordt in meestal ook in geslikt!

Hvem            Hoe.                   (vem)
Hvad.            Wat.                   (va)
Hvor              Waar  ( hoe).     (vor)
Hvordan        Hoe.                  (voran)
Hvorfor.        Waarom.           (vorfor)
Hvilke            welke                (vilke)

Tellen

Getal    Deens.               Uitspraak
  0.        Nul.                    (nål)
1.       En / et.               (e'n / it)
2.       To.                      (to)
8.       Otte.                  (odde)
9.       Ni.                      (ni)
10.       Ti.                      (ti)

20        Tyve.                 (Tyww)
  30.       Tredive.            ( treive)
  40.       Fyrre.                (Fvurr)
  50.       Halvtreds.        (Hal'træs)
  60.       Tres.                 (Træs)
  70.       Halvfjerds.       (Hal'fjaers)
  80.      Firs.                   (Fiers)
  90.      Halvfems.         (Hal'fæms)
 100.     Hundrede.        ( huner)

Volgens mij wel weer genoeg voor deze keer. Vrij lastig om het goed te omschrijven hoe je het spreekt want in de les doet de docent het voor en wij na aangezien de deense klanken zacht gezegd niet zo makkelijk zijn.
Zie jullie reacties wel verschijnen hoe jullie het vinden en of er iets van te maken valt ;).

Vanaf nu gaat het echt beginnen hard aan de slag voor om deens onder de knie te krijgen en wie weet snel een beetje te kunnen verstaan of wel te kunnen spreken.
Ook hoop ik dat het met Viktor beetje beter gaat aankomende week. Maar vrees het ergste na dit weekend. Ook is het spannend wat Oskar heeft of het alleen griep is of dat hij ook iets extra's onder de leden heeft. Ben zei al dat ze in de wintermaanden vrij veel ziek zijn.
Ook Eva is al veel niet lekker soort domino effect, misschien dat ze elkaar blijven aansteken ik heb geen idee.
De moeder van Eva (waar we kerst hebben gevierd) komt Dinsdag hierheen om mij te ondersteunen aangezien het er nu 2 zieke kids zijn hopelijk is dat snel over.

@ paula : ik hoef hier geen echte huishoudelijke taken te doen. Wel hou ik ervan om alles opgeruimd en schoon te hebben maar dat zijn de kleine dingetjes. Hebben hier iedere maandag een schoonmaakster en die maakt de flat schoon.

@ papa : inderdaad dat was ik vergeten. Maar volgens mij waren de woorden redelijk zoals je ze uitspreekt. Denk dat de betere uitleg van vandaag ook kan helpen erbij. Is wel erg lastig om een goede uitspraak van het woord neer te zetten. In het boek hebben ze heel veel gekke leestekens erbij plus zelfs ik weet meestal niet wat ze ermee bedoelen. Bijvoorbeeld een r op zijn kop, c in spiegelbeeld. Hoor wel wat je ervan vindt ;).

Een fijne week allemaal.

Groetjes uit København.

1. Pap:
    30 januari 2017
    Zo wat een verhaal weer. Wel erg sneu dat ze allebei ziek zijn nu! Het moet maar gauw lente worden.
    Wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen,morgen!
    Heel veel succes met je Deense les!
  2. Connie Dullaart:
    31 januari 2017