Visit from my parents

28 maart 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Heey allemaal,
Hier lijkt het erop dat de lente eraan komt. Wat meer het zonnetje en iets hogere temperaturen de eerste week maar koning winter geeft zich niet gewonnen want vanaf het weekend 18maart gaat de temperatuur weer naar beneden. In de nacht rond het vriespunt, de wind is vooral vrij koud. Dus gaan zien wanneer koning winter zich gewonnen geeft en terug trekt uit Kopenhagen ;).

Eerste week 13-03 t/m 19-03.
De eerste test is een feit van Deense les en gelukkig allemaal met vlag en wimpel geslaagd dus met z'n alle naar module 3.2. Na de test maandag gezellig met 10mensen bij iemand thuis geluncht erg gezellig, verschillende gerechten uit verschillende landen. Heerlijk smullen.
De rest van de week verliep prima boys speelde veel buiten na school tijd ideaal, eerst samen met ze een potje voetballen en hierna ging ik naar boven om avond eten te maken en bleven ze samen doorspelen tot het avond eten.
Ook nog steeds iedere dag tijd gevonden om te sporten gaat dus goed met mijn challenge.
Vrijdagavond met Mayana (klasgenootje/ au pair) de stad in gegaan kende een goedkope plek om uit te gaan toppie en inderdaad bier 10dkk (€1,- -> 7.5dkk) voor flesje tot 00.00uur. Gezellig gedanst en gekletst.
Zondag naar radio 1 geluisterd en het voetbal geluisterd ging bijna fout maar gelukkig uiteindelijk de 3punten in de pocket daar gaat het om.

Dinsdag in deense les moest iedereen in zijn eigen taal wat vertellen. Toch wel heel vreemd om in het nederlands te praten terwijl je weet dat niemand begrijpt en kostte nog een hoop energie om goede regels in nederlands te vormen ;). Maar wel leuk om alle talen te horen, kon alleen Duits volgen. Op het laatst op het bord uit iedere taal "dat was het" geschreven. Foto staat op de blog ;).
Boys weer lekker naar school maandag tot en met woensdag helaas. Heeft Viktor weer iets te pakken gekregen en was Donderdag niet lekker. Dus kom op dan Oskar op naar school. Nee ik wil niet fietsen is te koud, oke met de bus dan nee dan moet ik wachten. Uiteindelijk klaagde hij over zijn keel en bleef hij thuis. Howww was ik niet bepaald blij maar oke. Ik ga naar deense les. Hadden een inval docent en die was streng, wauw. Als we iets fout uitspraken zat ze er boven op :o. Gelukkig is het een inval ;).
Toen ik terug kwam waren beide boys weer redelijk opgeknapt Eva lag thuis ziek op bed. Gaat lekker dus. Met de heren na de lunch boodschappen gedaan en de recycling gedaan ;). Hierna lekker gespeeld. 's Avonds naar de sportschool gegaan. Gaat goed dag 16 achter elkaar. Een uur op de crosstrainer gedaan op het laatst met de crossfit games voor me neus. Dat ging prima.

Vrijdag had Oskar ook koorts dus nog een dag samen met ze. Rustig binnen gespeeld en aan tafel met strijkkralen gepeuterd, goede oude tijd ;). Hierna even wat buiten gespeeld want is prachtig weer sinds gister zon blauwe lucht en rond de 10*C fantastisch. 's Middags mijn papa en mama van het vliegveld gehaald. Hoeraaa gezellig een weekend om Kopenhagen te bekijken. Koffers even afgeleverd in hun airbnb 1 straat achter mij ;). Hierna door naar mijn appartementje om gezamenlijk te avondeten. Nog even gezellig kletsen. Verder nog een rondje gelopen door Fælledparken en een drankje gedaan bij een pub op om de hoek. Niet al te laat gemaakt want morgen een drukke planning.
Zal je natuurlijk altijd zien werd ik rond 04.00wakker en slapen kon ik niet meer. Ouders hier mee ontbeten bekende pannenkoeken zaterdagontbijt. Hierna met een volle buik naar de stad vertrokken.  Een grote ronde om het centrum gelopen om alle leuke en mooie plekjes te bekijken. Hierna de ronde Taarn op in het centrum om nog eens alles van bovenaf te bekijken. Prachtig weer alleen beetje veel wind, kunnen niet alles hebben.
's Avonds bij een burger restaurant gegeten. Het spelletjes cafe bezocht en in een sportcafé de Nederlandse interland gezien, hierna kwam nog livemuziek. Prima en gezellig dagje.

Zondagochtend naar Frederiksberg gegaan voor een heerlijk ontbijtje. Klein maar gezellig restaurantje aangezien afgelopen nacht de zomertijd in is gegaan was het nog niet zo druk.
Rond de middag vertrokken naar Hillerød een kasteel bezocht. In Roskilde de grote Kathedraal bekeken met al de doodskisten in iedere nis staan in de hele kerk. Blijft nog steeds vreemd en griezelig hihi met de airco aan en denkende wat er misschien nog in kan liggen :o.
Op de terugweg naar huis de Grundvigs kerk bezocht. De gigantische kerk op een beetje een heuvel, binnen speelde de Philharmonisch orkest van Kopenhagen ook wel gaaf om even te luisteren.
Voor het avondeten naar Papirøen gegaan (streetfood tentjes). Was buiten erg druk vanwege het schitterende weer. De wind van gister was weg en de zon scheen volop. Veruit het beste weekend van het jaar zover. Na lekker gegeten te hebben in Nyhavn een ijs"je" gehaald gingen grote bollen ijs op het hoorntje, zeker niet erg want was heerlijk.
Een rustige avond verder , kopje koffie bij mij thuis nog gedronken maar waren allemaal goed moe van de afgelopen 2dagen.

Maandag niet naar deense les gegaan maar ontbeten met me ouders en nog even de stad ingegaan. De vor frelsers kirke opgeklommen. Kerk met een trap buiten om in het hoogste puntje van de toren.
In totaal 400traptreden opgeklommen en ook natuurlijk weer af.
Hierna nog in Magasin een kopje koffie gedronken en thuis nog geluncht: Deense hotdogs. Hierna mijn ouders op de trein gezet naar het vliegveld en ik ben de boys gaan ophalen van school.
's Avonds kostte het even wat moeite maar uiteindelijk de energie gevonden en naar de sportschool gegaan.

Vandaag wel weer deense les. Verder geen gekke dingen. Na het avondeten weer even gesport want moet het weer oppakken actief bezig blijven ;).

Vorig weekend een systeem bedacht voor Oskar dat als hij in zijn eigen bed begint met slapen zonder moeilijkheden, maak ik een pokemon van karton en als hij een hele week slaapt in zijn bed. Mag hij alle pokemon van het bord af halen en ermee spelen. Slaapt hij een x niet in zijn eigen bed, moet hij van vooraf aan beginnen ;).
Dit gaat verbazingwekkend goed sinds 19maart begint hij al in zijn eigen bed en dan rond 23.00 wordt hij wakker en gaat naar zijn ouders slaap kamer. Begin is gemaakt straks uitbreiden naar hele nachten. Hij is 5 dus dat mag dan wel als je het mij vraagt.

Groetjes vanuit København.

1. Mama:
    28 maart 2017
    Het was een heerlijk weekend Rik! En niet alleen het weer ☉
    We hadden de beste reisleider van Kopenhagen
    Dank je wel Rik
  2. Paula urbanus:
    29 maart 2017
    gezellig hoor,heerlijk dat het weer net als hier wat beter wordt!,groetjes Paula