De spits is eraf. Eerste week in Kopenhagen

11 december 2016 - Kopenhagen, Denemarken

Goedemiddag iedereen,

Er is veel gebeurd sinds mijn laatste blog:

Laten we beginnen bij het begin:

Zaterdag 3-12:
Vanmorgen laatste spulletjes ingepakt en op naar schiphol samen met mijn ouders (7.00uur). Onderweg nog een klarinet koffer opgehaald zodat het minder plek in beslag neemt in me koffer. Toen door naar schiphol en inchecken. Gelukkig hadden we niks tegen gekregen vanmorgen dus waren we veel te vroeg op schiphol ach ja dan maar een koffie met wat Gebak ;).
Na de koffie even gekeken op het panorama dak van schiphol en toen op naar security. Afscheid genomen blijft toch lastigaar gelukkig zien we elkaar nu sneller dan een jaar.
Door de scanner heen. Mijn tas werd eruit gehaald want er zat iets "verdachts" in. Oke ik ben benieuwd. Grote vak open en hij zei ja daar zit iets vloeibaars in. Maar het was een leesboek (volgens mij een paar x wat drinken over heen gekomen). Dus dat was geen probleem. Op zoek naar de gate. Gelukkig snel gevonden en nog even 15 minuten wachten op  opening van de gate om (09.55uur).
Gisteravond zelf de stoel uit gekozen tijdens online checkin. Helemaal vooraan iets meer been ruimte en toen kwam er zelfs niemand langs mij zitten dus had ik alle ruimte.
Prima vlucht gehad af en toe door de wolken heen kunnen kijken (waddeneilanden van boven af gezien). Kregen zelfs nog lunch aan geboden. Moet niet gekker worden vlucht van een uur.
Om 12.00uur geland. Koffers halen en door de duane naar de hal.
Daar gelukkig Ben (vader) , Eva (moeder) en Victor (oudste). Snel gevonden en op naar huis. Thuis was Oma en Oskar (jongste). Samen gelunched en even met jongens buiten gevoetbald.
Verder 's middags rustig aan gedaan binnen gespeeld met de lego. 's Avonds met ouders naar de stad gegaan klein rondje gelopen en wat kerstcadeautjes gekocht voor de kids.

Zondag 4-12:
's Ochtends (9.00) mee gegaan naar zwemles van Oskar (jongste). En hierna door om een huis te gaan bekijken. Jaja je hoort het goed op huizenjacht. Alsof of het gewoon bij mij hoort au pair zijn en mop huizenjacht. Zijn niet dringend opzoek naar een huis wonen prima in de flat in Østerbro. Maar wille graag groter wonen en een eigen tuin. Maar willen niet te ver van school (wonen nu 15 min wandelen van school) dus gaan het zien.
Thuis kreeg Victor een boze bui en bleef er in hangen. Zelf vooral veel geobserveerd wat er ging gebeuren gaan het zien de aankomende weken hoe vaak dit gaat gebeuren ;).
's Middags een film gekeken samen met de jongens en Ben bracht Eva weg naar het vliegveld die gaat op zakenreis naar Duitsland.  Rond dat zelfde tijdstip kwam de oud au-pair Elida aan. (Moest naar huis vanwege lichamelijke problemen) maar wilde mij nog wel komen helpen en weg wijs overal maken ;). Toen Ben en Elida thuis kwamen had ik de kids al in bed liggen nog niet in dromenland maar het was een begin ;).
's Avonds mrt z'n 3en nog wat gekletst en hierna lekker tukken.

Maandag 5-12:
's Ochtends had Ben de kids klaar gemaakt om naar school te gaan. Elida en ik gingen mee zodat ik de school al een x kon zien. Na de kinderen hebben afgedropt ging Ben naar zijn werk, Elida en ik naar een winkelcentrum in de buurt. Daar aan gekomen waren de winkels pas om 10.00 uur open en we waren er al om 9.00uur. Dus zat er niks anders op dan wachten. Beetje de omgeving verkent. Om 10.00uur een beetje geshopt. Wel gek al die prijzen aangezien de Kroon ongeveer 7.4 x zoveel als de euro is. Zijn de prijzen echt hoog. Goede handschoenen gevonden om de winter goed door te komen ;).
Hierna zelf nog even de binnenstad van Kopenhagen onveilig gemaakt en verkent. Mooie stad ga ik nog een hoop plezier beleven denk ik zo ;). Euro's omgewisseld voor Kronen.
Net na de middag terug in de flat even rustig aan en om 14.30uur samen met Elida naar school gelopen. Kids opgehaald en terug gelopen terwijl Victor en Oskar op de step terug gingen. Oskar was niet echt in een gezellige bui en klaagde over alles gelukkig was dat thuis snel over. Samen Memorie gespeeld wat is hij daar goed in :o.
Verder speelde ze heerlijk zelf leuk om te zien. Avond eten, nog even spelen klaar maken voor bed en toen kwam Ben thuis en heeft Victor op bed gelegd Elida legde Oskar op bed. De rest van de avond had ik tijd voor mezelf heerlijk zo na de eerste dag.

Dinsdag 6-12
Vandaag een rustig dagje thuis eerst beetje uitgeslapen nu het nog kan ;). Ben brengt de kinderen naar school en komt ook wat later thuis. Dus hebben de kinderen deze week tot ongeveer 19.00uur. Vanmorgen rustig ontbeten. Hebben hier Netflix dus kon het toch niet laten en begonnen met een serie te kijken Prison Break ;). Net na de middag een rondje buiten gelopen de omgeving verkend. Hebben een fantastisch groot park in de buurt. Met een verkeerstuin, voetbalvelden, speeltuinen, skate park met half pipe, water speel gedeelte, hele grote grasvelden dus denk dat hier in de zomer veel te doen is.
Om 14.00 uur terug en om 14.45 richting school gelopen samen met Elida. Kids op gehaald. Ik ben met Victor naar huis gegaan op de step en Elida met Oskar met de bus naar huis. Onderweg werd Victor al boos omdat hij een ruzie had gehad met zijn vriend. En toen er een klein dingetje fout ging onderweg was dat de druppel en ging gooien met zijn step. Niet echt de bedoeling even met rust gelaten want wilde niet met mij praten en na 10 minuten naar hem toe nog steeds heel boos. Blijft hier erg lang in hangen maar uiteindelijk verteld wat hem dwars zat, wilde toch wel met de bus. Dus zijn toen naar de busstop gelopen en laatste stukje met de bus naar huis. Thuis was hij weer gekalmeerd en ging het verder prima. 's Avonds weer rustig op debank gezeten. Boekje gelezen en een paar series Prison Break gekeken (wordt best wel verslavend :o).

Woensdag 7 -12
Vanmorgen naar de stad met Elida op zoek naar goede winterschoenen voor mij. Paar winkels geprobeerd maar helaas gelukkig uit eindelijk toch gelukt in een soort bijenkorf gigantisch grote winkel. Thuis lunchen en om 14.40 naar school om de jongens op te halen. Terug met de bus omdat het veel regende. Thuis weer lekker gespeeld een prima dag geen gekke dingen gebeurd. 's Avonds met de kinderen verstoppertje gespeeld ze vonden het geweldig.
Als verrassing was Eva (moeder) een vlucht eerder kunnen krijgen vanuit Duitsland dus kon de kinderen nog even zien rond 18.45uur. 's Avonds nadat de kinderen op bed lagen gezellig met Eva en Elida gekletst over van alles en nog wat.

Donderdag 8 - 12
Vroeg op om mij te laten registreren in Denemarken een bsn nummer aan vragen zodat ik een bankrekening kan open enzovoort. Kwamen om 9.00 uur binnen zaten al mensen te wachten bleek het om 11.00 uur pas open te gaan maar omdat het vrijlang duurt en we anders te laat zouden zijn. Zijn we maar in de rij gaan zitten. Bijzonder om mee te maken 2 uur wachten om je te laten een nummer te krijgen voor een tijd en afspraak :o. Eindelijk was het zover een afspraak kunnen maken om 13.35uur. Tussen door maar de stad in en een paar winkels in even lunchen. Natuurlijk ruim voor de tijd weer terug naar het international house of Copenhagen.
Daar verliep alles volgens de planning en om 14.00 stond ik buiten met mijn nummer en staan vanaf nu geregistreerd in Denemarken :o.
Hierna gelijk naar de bank gegaan voor een bankaccount formulieren ingevuld en worden opgestuurd.
Toen Victor van school opgepikt. Elida had Oskar al opgepikt omdat school naar vader had gebeld dat hij niet lekker was. Tijdens het naar huis gaan met Victor gekletst. Thuis was Oskar aan het spelen.

Vrijdag 9-12:
's Ochtends tijdens het opstaan hoorde ik van Elida dat Oskar nog steeds ziek was en thuis bleef. 's Ochtends met Oskar een kaart spelletje gespeeld. Hierna wilde we dat hij zelf ging spelen dit vond Oskar niet z'n groot succes gelukkig na een beetje piepen heeft hij prima zelf gespeeld. Een beetje frisse lucht zou het goed doen. Buiten samen gevoetbald en in de zandbak gespeeld voor ongeveer een uur dit ging heel goed Oskar gedroef zich prima. Thuis gelunched en heeft Oskar voorzich zelf gespeeld. Dus na de ochtend verliep het prima. Om 14.30 uur heb ik Victor opgehaald ook hij was in een goede mood en een rustige maar gezellige middag gehad.
Iedere vrijdag is het movienight. Rond 17.00 uur de film gestart eten besteld. En om 17.45uur gegeten voor de televisie. Na de film klaar gemaakt voor bed en konden ze nog even een paar afleveringen van Shaun the sheep kijken tot ben en eva thuis kwamen.
's Avonds vroeg Eva of we mee wilde naar Tivoli omdat het Elida's laatste avond was hier in Kopenhagen. Tivoli (attractie park in de stad) was prachtig in kerstsfeer. Was erg gezellig druk en veel te zien. Samen met Elida ben ik in de hoge zweefmolen geweesr. 80meter boven de grond rond draaien en een prachtig uitzicht over de stad het was geweldig. Dat was super om te doen. Net voor het begon te regenen terug thuis nog wat gekletst en lekker slapen.

Zaterdag 10-12:
Vanmorgen "vroeg" op rond 7.00uur. Zodat ik Elida nog even kon zien en samen konden ontbijten, pannenkoeken jammie. Om 8.00 samen met ben Elida naar het vliegveld gebracht en op de terug weg wat kerstcadeautjes voor de jongens gehaald.
Thuis rustig op bed een paar afleveringen van Prison Break gekeken. En 's middags een ronde gefietst door Kopenhagen. Beetje op gevoel geprobeerd een leuke ronde te maken. Dit ging prima 20km gefietst. Onderweg het paleis de binnen stad en de haven gezien geslaagd als je het mij vraagt ;).
Tijdens de schemering thuis 15.30uur :o. Jaja vroeg donker hier.
's Avonds met een au pair afgesproken in de stad voor een drankje met live muziek (2 jongens met een gitaar en basgitaar) maakte er een gezellige avond van en speelde leuk muziek. Top avond rond 1.30 uur naar huis gefietst en bed in gedoken.

Vandaag Zondag "11-12" dankbaar gebruik genomen dat ik niks hoefde te doen gelukkig kan ik ook hier uitslapen. Tussen dior wel af en toe wakker geworden van de jongens maar omdraaien en door slapen rond de middag eruit gekomen heerlijk bij getankt. Verder maak ik vandaag een lekkere chill dag met me blog afgeschreven en nu geupload en straks een aflevering Prison break kijken en lekker relaxen ;).

De eerst week zit er weer op een hoop nieuwe indrukken gekregen, veel geleerd van Elida en een gezellie week samen gehad
 Vanaf morgen begint het echte werk en ben ik alleen benieuwd hoe die week gaat verlopen maar het zal vast goed komen ;).

Heb je vragen laat het me weten?

Fijne zondag allemaal.

Volgend weekend weer een nieuwe blog.

Liefs ,
Rik vanuit Kopenhagen .

1. Karin Tünnissen:
    11 december 2016
    Hey Rik, leuk om je nieuwe avonturen weer te mogen volgen! Maar uh, hoe communiceer je eigenlijk met die kids? Spreken die Engels of heb jij een snelcursus Deens gevolgd?
  2. Jo Engels:
    10 januari 2017
    Hallo Rik, Wij willen je veel succes wensen met deze uitdaging. Groetjes Jac. en Jo