Het jaar is bijna ten einde.

29 december 2016 - Kopenhagen, Denemarken

Goedeavond allemaal,

De kerst allemaal goed door grkomen hoop dat jullie een paar gezellige dagen hebben gehad. En nu op naar aankomend weekend om 2016 te verlaten.

Maandag 19-12:
De kerstvakantie is nu officieel begonnen ;).
Gelukkig voelde ik me stukken beter dan gister. Beetje zwakjes nog omdat ik gister bijna niks gegeten had maar verder ging het beter. Viktor voelde zich nog steeds niet heel best wel wat medicijnen gekregen 's ochtends en dat deed goed zijn werk. Een frisse neus buiten gehaald en spelletjes binnen gedaan, ging prima. Ben was voor de zekerheid vanuit huis aan het werken vandaag. Rond de middag stortte Viktor in, een klein beetje gegeten en toen viel hij in slaap op de bank. Een half uurtje geslapen maar klaagde Viktor dat Oskar te veel geluid maakte. Maar die was heel lief rustig aan het spelen. Gelukkig kunnen overtuigen dat het beter is om in bed lekker te slapen en heeft hier de hele middag en avond geslapen.
Samen met Oskar lekker gespeeld dat is natuurlijk ook leuk alle aandacht voor 1 persoon. Hopelijk is Viktor morgen wat beter zoals ik was na een dag goed slapen.

Dinsdag 20-12:
Het goed rusten had Viktor goed gedaan en er zat weer wat meer energie in. Al iets meer buiten gespeeld. 's Middags een rust moment gehad door een film te kijken. De rest van de dag veel bordspelletjes gespeeld. Ging meestal goed maar blijft lastig om te verliezen met een spelletjes. Hoop voor ik weg ben dat Oskar en Viktor beide een beetje tegen hun verlies kunnen, en weten dat niet alles kan gebeuren zodat hun winnen maar nog een lange weg te gaan.
Verder een start gemaakt om een mooie kerstboek met allemaal knutsels van de kinderen erin voor oma, waar we kerst gaan vieren.

Woensdag 21-12:
Gelukkig iedereen is beter en weer op kracht dat bied uitkomst om er op uit te gaan en aangezien Viktor nu zelf kan fietsen zijn we naar een park gegaan iets verder weg met een paar speeltuinen en een verkeerstuin waar we ons heerlijk hebben vermaakt. Tikkertje en verstoppertje gespeeld. De verkeersregels geleerd en veel lol samen zonder moeilijkheden, of frustraties. Op de terugweg nog langs een groot skate park gestopt om te kijken naar skateboarders, Viktor en Oskar keken hun ogen uit. Moeten denk een x in de zomer terug komen als er meer skateboarders zijn. Terug thuis  hebben Viktor en Oskar mathletics (reken programma online) gedaan. En natuurlijk een paar spelletjes gespeeld. Een kleine pooltafel werd weer tevoorschijn getoverd en hebben een aantal potjes gespeeld.
Later in de middag mijn klarinet te voorschijn getoverd en een paar kerstliedjes gespeeld Viktor wist bijna alle teksten en vond het leuk.
Toen het donker was om 16.30 naar buiten om een paar sterretjes af te steken die Eva ergens had gevonden. Duurde even voor ze aan gingen (waren nog al oud :o).

Donderdag 22-12:
Vandaag een dagje binnen gezeten. Was grauw en grijs buiten en Viktor en Oskar vermaakte zich prima zelf en alleen spelend. Weer een paar knutsels voor het kerstboek gemaakt en een hoop potjes Uno gespeeld. Nog even de kerstliedjes oefenen zodat we misschien in het weekend een paar liedjes kunnen zingen met iedereen. Voor lunch pannenkoeken gebakken jammie. Voor het grootste deel waren de kids lief voor elkaar.

Vrijdag 23-12:
Vanmorgen straalde het zonnetje al vroeg in een blauwe lucht. Rond 10.00uur naar hetzelfde grote park gefietst als woensdag. Was nat door de regen vannacht maar dat mocht de pret niet drukken. Vooral veel tijd in de verkeerstuin door gebracht een balansfiets voor Oskar geleend en veel geoefend en gespeeld, in beweging gebleven.
Tussendoor een paar snacks gegeten. Heerlijk om de kinderen bezig te zien. Op de weg terug een pakketje voor Eva opgehaald bij het postkantoor. En pizza's voor het avond eten.
Thuis geluncht en een film gekeken. Na de film de laatste hand gelegd voor de knutsels voor oma en er een mooi cadeautje van gemaakt.
In de ochtend ging het heel goed. Geen drama zelfs toen ze een paar x vielen of onenigheid hadden samen hebben ze het goed op gelost, gaat de goede kant op.
's Middags mijn koffer ingepakt voor een lang weekend en na het avond eten op naar oma, dichtbij de Duitse grens (Nordborg).
Goede timing uitgekozen want hebben geen file gelukkig gehad of andere onderbrekingen en kids sliepen binnen een half uur. Heeft het lang in het park zijn goed effect gehad ;). In 3.5uur waren we in Nordborg.

Zaterdag 24-12
Merry christmas everybody kerst is aangebroken. 's Ochtends redelijk op tijd op gestaan en met iedereen ontbeten. Samen met de lego gespeeld terwijl Ben en Eva naar de sportschool gingen.
Voor lunch een typische Deense sandwich gegeten, van te voren dacht ik, oké weet niet wat ik hier van moet vinden maar smaakte prima. Na de lunch een frisse neus gehaald, aan de andere kant van de straat een fantastische speeltuin van een kinderdagverblijf. Een middag dutje gedaan en rond 15.00 uur kwam de Jan broer van Eva. Met zijn vriendin en 2 meiden. Samen rond 17.00 aan tafel gegeten. Eend en varkenskarbonade, aardappel en rode kool, was erg lekker. Na het eten was het tijd om rond de kerstboom te gaan zitten en de pakjes te openen. In Denemarken doen ze dat op kerstavond. Kids natuurlijk helemaal in hun nopjes. Zelfs voor mij een paar cadeautjes voor mij:  Een kleurboek van Harry potter, olie krijtjes met een tekenboek kan ik me creativiteit de vrije loop laten gaan en een bundel sokken altijd handig. 's Avonds met Ben de film 4 weddings and a funeral gekeken. Hierna tijd om te slapen.

1ste kerstdag 25-12
Gewoon omdat ik het kon rond 10.00uur wakker geworden en ontbeten. Rest was natuurlijk al lang wakker maar ik heb genoten van mijn nachtrust ;). Verder vandaag slecht weer veel regen, een binnen dag. Op de Wii spelletjes gespeeld en met de lego trein van Viktor die hij gister heeft gekregen. '
Met de lunch weer een paar typische Deense sandwiches gegeten, deze waren ook lekker.
's Middags toch even een droog moment voor het donker werd gevonden en in de speeltuin gespeeld. Hierna stortte de kids vrij snel in vanwege de lange dag gister. En hebben we een rustige avond gehad. Een vrij relaxte 1ste kerstdag gehad. In mijn kamertje nog een paar afleveringen van Prison Break gekeken en nog even geskyped met mijn oma en gezin, een vrolijk kerstfeest gewenst.

2de kerstdag 26-12
De laatste dag alweer van kerst, vanaf morgen moeten we weer een jaar wachten ;). Vanmorgen na het ontbijt een poging gedaan om te gaan zwemmen. Ouders zaten niet op een lijn en kids wisten daar prima misbruik van te maken :o. Maar gelukkig na 60minuten zaten we in de auto. Eerst een klein beetje de omgeving laten zien aan mij en hierna naar Sønderborg, helaas was het zwembad gesloten. Dan wat shoppen. Maar helaas ook alles dicht :o. Uiteindelijk geluncht bij de mac. Gelukkig was een bowling center wel open en hebben we een uurtje plezier gehad. Het ging super met Viktor die na een tijdje wist hij hoe hij moest gooien zonder de hekjes te raken.
Beetje jammer dat ik wel heel veel spares heb gegooid maar geen enkele strike :o. Alsof er altijd 1 vast gelijmd was, volgende x beter.
Thuis in mijn kamertje een paar afleveringen prison break gekeken en even tot rust gekomen. 's Middags met de kids en Ben en Eva een paar spelletjes gespeeld, snakes and ladders en mens erger je niet. 's Avonds er toch maar aan gaan geloven en Lord of the Rings gekeken het 2de deel. Fantastisch om Nieuw Zeeland terug te zien.

Dinsdag 27-12
Vanmorgen met iedereen ontbeten hierna klaar gemaakt om te gaan zwemmen in Sønderborg een uurtje in het water gelegen was een normaal bad dus toen vonden de kids het wel genoeg geweest.
Omdat het gister niet lukte met shoppen zijn we na het zwemmen nog even naar het winkelcentrum geweest. Een Pokémonpakket gekocht zodat de boys wat meer en betere battles kunnen spelen. Tussendoor geluncht bij een burger restaurant en samen met Ben langs de bank gegaan om te kijken of alles nu geregeld is voor mijn bankaccount. Gelukkig is mijn bankpas onderweg. Toen waren we klaar op naar huis. Een paar km voor Nordborg was er een mooie wandeling en eindelijk was het mooi weer dus heb ik heerlijk even gewandeld. De gedachten van Nieuw Zeeland kwamen gelijk weer terug lekker in je eentje door de natuur lopen heerlijk zo af en toe. Thuis natuurlijk een Pokémon battle gespeeld met de kids. Hierna met de lego gespeeld om een tunnel voor de tunnel te maken. Ben en Eva waren even naar vrienden toe. Toen ze terug kwamen rond 18.00uur hadden ze samen overlegd en was het beter om vanavond nog naar huis te gaan aangezien Eva wat deadlines heeft staan voor haar werk. Zo gezegd zo gedaan alles snel maar goed ingepakt en op weg voor 3.5 uur. Ik heb op de achterbank tussen de boys ingezeten die waren na 10minuten al vertrokken. Gelukkig geen problemen onderweg gehad en waren rond 23.00uur thuis. Auto uitgeladen en spullen weer op zijn plek in mijn kamer en lekker tukken in me eigen bedje ;).

Woensdag 28-12
Vanmorgen werd ik wakker met het brandalarm dat af ging. Ben was bacon aan het bakken wat een beetje verkeerd ging :o. Maar gelukkig kon ik me daarna nog even omdraaien, want Ben is nog een dagje vrij. Vanmorgen met Oskar en Viktor gespeeld met de lego en Pokémon kaarten. 's Middags de stad in gedoken om een cadeautje voor Eva te kopen is binnenkort jarig, plus even het huis uit is ook wel lekker. Vanwege de feestdagen in het weekend en de vakantie van de boys heb ik niet zoveel vrije tijd overdag. Vlak voor het donker weer naar huis (15.30).
's Avonds met Eva en Ben wat gekletst en zij waren opzoek naar een plekje om vakantie te vieren in week 7. Nog een beetje onzeker waar maar komt vast goed.

Donderdag 29-12
Vandaag de kids weer voor mezelf in de ochtend was Eva thuis om Viktor om 10.30 naar de dokter te brengen had sinds gister ochtend een beetje opgezwollen nek. Van de dokter een paar pillen gekregen (bacteriële infectie) hopen dat het snel overgaat. Verder vandaag een paar Pokémon battles gedaan want nu weten we hoe het moet en hebben 2starter sets. Verder een treinrails voor Viktor samen gemaakt. 's Middags een potje buiten gevoetbald, een beetje beweging is altijd goed. Na het buitenspelen even rustig een filmpje kijken. Vervolgens ben ik avondeten gaan maken en hebben Viktor en Oskar heerlijk zelf gespeeld.
Zometeen voor het laatst dit jaar skype met me mams.

Als er nog vragen zijn of dingen waar je meer over wil horen, hoor ik die natuurlijk graag.

Wat vliegt de tijd over een paar dagen is het al weer oud en nieuw en gaan we 2017 in. Heb al een feestje waarmee we dat gaan vieren met nog circa z'n 175 andere mensen dus dat beloofd wat. Benieuwd wat dat gaat worden.
Ik wil jullie alvast een veilige jaarovergang wensen ben voorzichtig met je 10 vingers ;). Verder iedereen een fantastisch, gezond en leuk 2017 gewenst maak er wat moois van.

Tot volgend jaar

Liefs,
Rik

1. Paula urbanus:
    29 december 2016
    Hoi Rik ook jij een goed 2017 dat het jaar je brengen mag wat je graag wil!! Dikke knuffel xxxpaula
  2. Ria:
    Rik ook voor jou een mooi uiteinde en een gezond en plezierig 2017
  3. Will:
    29 december 2016
    Jij ook een hele fijne jaarwisseling Rik en een mooi en gezond 2017!
  4. Pap:
    Ha die Rik,
    ja net lekker even je gezien en met je gesproken! ;) Wat is de techniek toch mooi!
    Zo fijn dat je het naar je zin hebt in Denemarken. Wens jou ook een gezellige jaarwisseling toe, oftewel 'enne schonne roets nar 2017'!
    en dat je wensen/dromen voor 2017 mogen uitkomen.
    Dikke knuffel
  5. Siv Slagmolen:
    30 december 2016
    Hallo globetrotter, hier de moeder van Jens Slagmolen (Kombino...) vraag nou maar niet hoe het komt maar ik zei laatst :"Goh waar is Rik toch de laatste tijd...zie hem helemaal niet meer." Wat bleek....Rik naar Denemarken. Iets gemist dus. Hihi. Hopelijk vind je het leuk daar. Ik vind het jammer dat je weg bent. Je bent een leuke jonge man en was ook de enige bij Kombino. Jens moet nu maar van iemand anders leren hoe je banden plakt...
    Rik, bedankt voor je zorgen voor mijn zoon Jens en heel veel plezier en geluk i Danmark. Hilsen fra Siv! Hvordan gaar det med Dansk sprog.? Mmm...tis even geleden ...de buren aan de overkant. ...
  6. Siv Slagmolen:
    30 december 2016
    Ohja en natuurlijk een goeie en mooie jaarwisseling
  7. Jessica:
    2 januari 2017
    Hey Rik,
    leuk om je verhalen weer te lezen en fijn dat je het naar je zin hebt! Ook een heel gelukkig 2017! Liefs Jes