Godt Nytår

8 januari 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Hej alle,

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2017 dat het voor iedereen een mooi jaar mag worden vol nieuwe kansen en uitdagingen.

Aankomende donderdag (12-1) begin ik met Deense les dus hopelijk leer ik snel wat Deens. Ben nu een maand hier maar als ze Deens spreken geen touw aan vast te knopen :o. Met kerst spraken ze bij oma veel Deens maar echt niks van te verstaan. Als ik een tv programma kijk met Deense ondertiteling kan ik redelijk wat woorden begrijpen. Dus lezend zou ik het misschien redelijk kunnen volgen maar helaas hebben de dagelijkse Deense gesprekken geen ondertiteling. Iedereen hier spreek me in het Deens aan (vat ik als een compliment lijk op een Deen blijkbaar en geen verdwaalde toerist, hihi). Wat op zich goed nieuws is wat betekend dat ik een Deen lijk maar ook heel lastig want geen idee wat ze zeggen. Zou super zijn als ik binnenkort de korte supermarkt gesprekken kan volgen en terug kan antwoorden ;).
Dacht misschien is het leuk als ik in de aankomende blogs iedere x een lijst met woorden plaats die ik heb geleerd zodat jullie ook een paar Deense woorden leren. Hoor graag of jullie dat leuk vinden.

Mijn week:
Vrijdag 30-12
Het ging gelukkig weer wat beter met Viktor. In de ochtend warm aangekleed of althans geprobeerd aan te sporen want het begint kouder te worden, Winter is Coming!! Oskar dacht daar anders over. Dus een legging onder zijn broek nee niet nodig en handschoenen nee das voor watjes :o (2 Graden buiten) . Als Rik een paar x aandringt hij zal het wel fout hebben. Oké wie niet luisteren wil moet dan maar voelen, denk ik de enige manier waarop Oskar gaat luisteren. Op de fiets naar het park gelukkig was Viktor wel verstandig en kleedt zichzelf warm aan. In het park lastig om een keuze te maken waar te gaan spelen. Een compromie gemaakt om in beide speeltuinen te gaan spelen. Eerst in de verkeerstuin voor Viktor. Toen we daar klaar waren lekker gespeeld hadden. Was Oskar er toch achter gekomen dat het best koud is als het buiten ongeveer 2graden is, hopelijk zijn  lesje geleerd. En zijn naar huis gegaan.
Thuis pannenkoeken gemaakt voor lunch en de kids lekker even gespeeld.
's Middags een film gekeken om wat uit te rusten. Hierna een paar bord spelletjes gespeeld. 's Avonds mijn bankaccount eindelijk kunnen activeren omdat vandaag de laatste paar codes kwamen via de post. Dus ben nu ready to go. Hierna samen met Ben en Eva de film "Drive" gekeken. Mooie maar wel aparte film (een vrij rustige film maar als het om de moorden ging was dat het totaal tegenovergestelde :o).

Zaterdag 31-12
Dit jaar is voorbij gevlogen het is alweer de laatste dag van 2016.
Vanmorgen wat langer uitgeslapen en verder vandaag vrij weinig gedaan ;). Heerlijk zo het jaar uitgaan. Vanmorgen wel een bezoekje aan de supermarkt gebracht, in de rij voor de kassa was een vrouw net champagne fles afgerekend. Wilde het in haar tas doen en glijdt uit haar handen boem kapot. Had gelukkig goede schoenen en me trainingsbroek aan zodat de glasscherven niks deden. Wel me schoenen en onderkant van de broek onder de champagne dus eerste toost al gehad van vandaag.
Rond 16.00uur opgefrist en om 17.00naar andere au pairs en 2 deense gasten (33 en 40jaar oud, vrienden van een van de au pairs) om daar gezamenlijk lasagne te maken en een leuke avond te hebben voor we naar het echte feest gaan.
Ging al redelijk wat vuurwerk de lucht in voor 00.00 uur want ook hier mag jezelf vuurwerk afsteken. Rond 22.30 naar een dorm feest van de universiteit. Een gebouw waar studenten met lange studies wonen en die gaven een groot feest en aangezien beide Denen hier hadden gewoond wisten ze hiervan. Voor 00.00 uur was er nog niet veel te doen en vooral aan het ombouwen van het dinner wat hun gezamenlijk hadden gehad naar de dansvloer. Om 23.00 uur nieuwjaar voor de 2 oekraïnsche  au pairs (verschillende tijdzone). Om 00.00uur nog een toost en een godt nytår (gelukkig nieuwjaar) natuurlijk. Buiten staken de andere de kerstbomen in de fik handige en leuke manier om van je kerstbomen af te komen. Wist niet dat kerstbomen zo snel konden branden zeg wauw grote vlammen kwamen er vanaf.
Hierna ging iedereen weer naar binnen maar vind dat vuurwerk wel wat hebben en een plekje opgezocht waar ik een mooi uitzicht had over de stad. En voor me staken mensen vuurwerk af. Het lukte ze zelfs om 3dezelfde vuurwerkpotten tegelijk af te steken dat was super om  te zien. Op de weg terug, ouders gebeld en een gelukkig nieuwjaar gewenst alleen halverwege staken er net een paar mensen een gigantische vuurwerkpot af dus helaas klaar met het telefoon gesprek. Want dit gaat wel even duren en een hoop herrie.
Terug bij het feest was het gelukkig al een stuk drukker en hebben we een paar drankjes gedaan en gezellig gedanst. Een gezellige avond/nacht gehad. Het nieuwe jaar prima begonnen. Rond 02.30uur waren de andere au pairs moe of dronken en gingen ze naar huis. Een nieuwjaar met een hoop Denen gevierd.

Zondag 1-1
Zoals jullie al raden een rustige chill zondag gehad. Beetje uitgeslapen een stokbroodje in de oven voor ontbijt/lunch. 's Middags mijn boek gelezen en een paar afleveringen van prison break gekeken. Verder uitgerust.

Maandag 2-1
Vanmorgen ging Eva met Viktor naar de dokter. Want de antibiotica sloeg niet echt aan bleef koorts houden en rode jeukende uitslag op zijn lichaam waarschijnlijk een allergische reactie. In de tussentijd ben ik met Oskar naar een binnenspeeltuin  geweest waar hij heerlijk zijn energie kwijt kon en spelletjes kon spelen. Gelukkig nu wel warm aangekleed om naar de speeltuin toe te fietsen heeft van de vorige keer geleerd denk ik zo. Rond 13.00 uur weer thuis en samen geluncht. Viktor kwam ook thuis en uitslag was van de antibiotica hopelijk gaat het snel over. Wel erg veel jeuk in zijn nek.
Gelukkig een beetje kunnen afleiden met een spelletje samen spelen en met de lego gespeeld.
Ben had lotion gekocht op weg naar huis zodat hopelijk de huid van Viktor wat minder droog wordt en stopt met jeuken
's Avonds wel even geslapen maar werd wakker van de jeuk arm kind. Samen met ouders een film gekeken in de hoop dat hij moe wordt en toch kan slapen en natuurlijk nieuwe laag lotion op zin huid.

Dinsdag 3-1
Viktor heeft nog steeds veel jeuk maar de lotion helpt wel gelukkig wel regelmatig blijven smeren wat geen pretje is aangezien het koud is. Veel tv en Pokemon gekeken. En rond de middag viel hij in slaap. Met Oskar een Pokémon game gespeeld en ook hij vond het wel leuk om tv te kijken dus een rustige ochtend voor mij, ook wel eens lekker. Verder kan Oskar ook heerlijk zelfs spelen in zijn fantasie spellen leuk toe te kijken. Natuurlijk terwijl Viktor sliep met Oskar gespeeld. Rond 15.00 uur werd Viktor weer wakker goed in de gaten gehouden en de medicijnen gegeven wanneer nodig.
Ging op zich redelijk geen gekke dingen gebeurd. Toen ouders thuis kwamen van werk begon hij meer te klagen dat het zoveel jeukte enzovoort. Ook de uitslag op zijn voeten werd na zijn middagdutje meer blauw. Als een blauwe plek. Eva ziekenhuis of dokter gebeld en zei dat ze gelijk over moesten komen. Na een aantal test en natuurlijk lang wachten in het ziekenhuis. Werd vastgesteld dat Viktor de ziekte van Pfeiffer en een allergische reactie op de antibiotica die hij had voor zijn opgezwollen keel. Andere medicijnen gekregen tegen de jeuk hopen dat het helpt. Rond middernacht waren ze weer thuis. Rond 19.00uur had ik Oskar naar bed gebracht zonder moeilijkheden.

Woensdag 4-1
Vannacht is Viktor weer veel wakker geweest vanwege jeuk. Waardoor hij soms boos wordt omdat het niet overgaat. Begrijpelijk, waardoor het hele huis wakker wordt :o. Dus wordt nacht met nacht minder slaap voor iedereen in huis. Overdag gaat het dan weer beter. Veel op de bank, laptop op schoot en rustig van alles op youtube kijken. Als de paracetamol zijn werk doet blijft de koorts weg maar zodra de paracetamol uitgewerkt is stijgt het weer door naar + 39*C. Regelmatig weer met lotion in gesmeerd om zijn huid niet te laten uitdrogen + de jeuk te verminderen. Tussendoor veel met Oskar spelen om hem bezig te houden. Buiten spelen als Viktor een middagdutje doet. Als ze beide wakker zijn even snel een boodschapje gehaald in de supermarkt onder de flat, zodat we weer genoeg eten en drinken hebben.
Verder niet veel bijzonders. Oskar is heel lief voor zijn broer en helpt waar hij kan. 's Middags zijn rekenhuiswerk voor de vakantie gemaakt. Wat een eitje was aangezien hij nu veel met de Pokémon games bezig is en die aanvallen doen met bepaalde getallen. Dit moet afhalen van zijn gezondheid van de Pokémon. Goed om te zien dat hij dit ook toepast met zijn huiswerk.
's Avonds mijn sportkleding aangedaan en buiten 4.5km gerend. Om mijn lichaam op gang te krijgen/ wakker te schudden morgen eerst volleybal training.
Aangezien ook niet zoveel slaap kreeg in de afgelopen nachten vandaag maar iets eerder naar bed om hopelijk wat slaap in te halen.

Donderdag 5-1
Helaas vannacht was het ergst. Ieder uur wel wakker geworden omdat Viktor zich niet kon settelen en wilde dat de jeuk over ging. Al met al denk 3 a 4 uur geslapen. Om 8.00overgenomen van Eva die nog even 2uurtjes ging slapen. Eerst even bij Viktor op de bank gezeten en om 9.00uur naar bed gebracht want hij viel niet in slaap op de bank, in bed was hij na 10minuten weg en heeft z'n 3.5 uur heerlijk geslapen. 's Middags ging het stukken beter alleen 1x paracetamol gegeven en verder geen medicijnen voor de jeuk zodat we vanavond wat meer kunnen geven mocht het erger worden. Wel veel lotion gesmeerd want dit hielp ook. Redelijk wat gegeten. Met Oskar vanmorgen lekker gespeeld en even naar buiten gegaan wel erg koud -6 gevoel -12 maar wel even lekker om wat meer te kunnen bewegen. Na het buitenspelen stortte Oskar in. Werd wat moe en kwamen veel gassen uit zijn lichaam. De scheten wauw die stonken :o. Getemperatuurd maar geen koorts even geknuffeld samen en beetje gemasseerd. 1.5uur later nog maar eens getemperatuurd en bingo 39.5*C. Wilde absoluut geen medicijnen. Maar zijn wel naar bed gegaan en viel vrijwel meteen in slaap.
Toen Ben thuis kwam heb ik mijn pakketje eindelijk opgehaald die ze Maandag kwamen langs brengen maar niet thuis waren. Pakketje van me papa en mama. Super leuke dingetjes erin ook paar voor de boys. Als ze weer beter zijn kunnen we sterretjes afsteken ;). Ik heb een reisboekje waar ik mijn verhalen nu kan opschrijven en stroopkoeken jammie.
's Avonds samen met Ben en Eva gegeten boys hadden beide geen honger. Aan tafel veel gekletst over van alles en nog wat was er gezellig. Even rustig uitbuiken op me bed en om 20.00uur naar de volleybal sporthal dichtbij het voetbalstadium. Wilde toch weer graag de draad op pakken en de stap wagen kijken wat me schouder doet en wat het niveau is. Ging best prima, lenzen had ik in nl gelaten en knie beschermers ook dus dei zijn nu onderweg naar Kopenhagen. Dus met bril op gevolleybald wel vreemd maar op zich prima. Aanvallen ging nog niet want met ingooien voelde ik mijn schouder al maar set-uppen  en onderhands spelen ging wel goed. Na afloop biertje gedronken en wat nagepraat en dingen gevraagd. Spelen landelijk in de eennabeste  competitie in Denemarken spelen door het hele land :o. Dus moeten nog 1x 5uur rijden voor een wedstrijd en soms 3uur  rijden bizar het verschil in niveau en afstand. In het team spelen nog redelijk wat buitenlandse mensen. Super leuk team en goed niveau zover. Enige minpunt is kan maar 1x mee trainen want andere is op dinsdag en dan gaan Ben en Eva altijd zwemmen en babysit ik (van te voren afgesproken). Ga maandag met nog een andere vereniging mee trainen (studentenvereniging) dus zien hoe dat gaat. Trainen op maandag en woensdag dus dan kan ik wel beide keren. Maar is ook wel gaaf om in dit team het hele land door te reizen om te volleyballen wordt vervolgd in de volgende blog.

Vrijdag 6-1
Gelukkig ging vannacht al stukken beter niet wakker geworden en met Viktor gaat het ook al beter. Vanmorgen toen ik wakker werd duurde het even voor ik opstond voelde al de spieren in me benen :o. Uiteindelijk de kracht gevonden om op te staan ;), teken dat ik gister goed mijn best heb gedaan ;).
Viktor heeft de hele ochtend geslapen (sliep vannacht vanaf 2.30uur).
Met Oskar gaat het ook beter veel minder koorts en eet weer redelijk. Vandaag een chill dagje en hopelijk voelt hij zich morgen weer stukken beter. Vanmorgen kwam het pakketje met de kniebeschermers en lenzen binnen, thanks mam. Nu kan het echt beginnen.
Hoefde vanmorgen alleen te werken 's middags was Ben thuis. Samen geluncht en een pokémon spel gespeeld met Oskar en Ben. Viktor sliep de hele dag door. Dat betekend waarschijnlijk dat de jeuk over is en hij nu aan zijn rust kan komen.
's Middags een rondje fietsen en een winkelcentrum ingegaan. Thermo leggings aan onder mijn broek, dikke handschoenen, sjaal om en muts op. Dan is het prima te doen met buiten -6*C.
's Avonds met Ben een film gekeken over het instorten van de economie in 2005. Goed verhaal en prima te volgen zelfs met al die moeilijke termen werd goed uitgelegd.

Zaterdag 7-1
Heerlijke nacht sinds tijden achter de rug niet wakker geworden voor de wekker en voel meer energie in me lichaam ;). Vandaag is Eva jarig hiep hiep hoera. Met z'n alle ontbeten. Zelfs Viktor deed zijn best maar halverwege snel zijn bed weer in. Elektrische kaarsjes voor eva gekocht. Ben had er niet aan gedacht maar had een heerlijk ontbijt gemaakt met pannenkoeken, ei, bacon lekker smullen.
Hierna wat dingetjes op mijn kamer uitgezocht uit een boekje met 500 geheimen van Kopenhagen, al een paar bezocht en gaan er nog veel volgen. Beetje gekeken wat me leuk leek en die aan gestreept.
Vanmiddag met Liselotte een Nederlandse au pair uit de buurt hier afgesproken. Samen wat bij mij thuis gekletst en taart gegeten voor de verjaardag van Eva en toen in de stad met een Spaanse au pair afgesproken, biertjes gedronken in een sport bar, ook zij had ook nog een paar andere au pairs uitgenodigd, was gezellig. Hierna rond 19.00uur naar een vriendin van een van de au pairs gegaan. Daar pizza besteld en samen een gezellige avond. Toen kregen we een berichtje of we bij een vriend van een andere au pair nog een drankje kwamen doen. Dus op naar het volgende adres. Super leuk. Grappig om te bedenken dat ik ze in de sportpub voor het eerst ontmoette vanmiddag en dat iedereen weer iemand anders wist en met z'n alle mee gingen,gastvrijheid en gezelligheid op en top.
Rond 01.00uur stortte ik wel redelijk in en met een van de au pairs onze fietsen opgehaald en naar huis gefietst. Rond 2.30 lekker tukken.

Zondag 8-1
Vandaag dacht ik beetje te kunnen uitslapen maar om 8.45uur werd erop de deur geklopt. Ben en Eva gingen met Viktor naar het ziekenhuis omdat hij een pijnlijke schouder had en beurs was. Ook in zijn oksel opgezwollen. Of ik op Oskar kon letten nog een beetje slaperig maar gelukkig was Oskar rustig op youtube filmpjes aan het kijken dus kon ik even rustig wakker worden ;). Ontbeten en samen met Oskar de film daddys daycare gekeken. Leuke film en Oskar lag paar keer dubbel van het lachen ;). Na de film met de dino's en lego gespeeld en ons rustig vermaakt. Beetje anders gelopen als ik had verwacht maar prima soms loopt het eenmaal anders. Hopelijk is dit het laatste wat arme Viktor te verduren krijgt en dat zijn lichaam nu rustig kan herstellen.
Morgen (9-1) begint school weer. Natuurlijk blijft Viktor thuis tot hij weer beter is maar voor Oskar zit de vakantie er dan op ;). Ook heb ik morgen een volleybal training van de andere vereniging ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Wist je dat: de temperatuur in Denemarken maar 1 a 2 graden verschilt gedurende dag en nacht. Kan positief zijn maar afgelopen paar dagen wordt het zicht en voelbaar kouder :o.

Tot de volgende x maar weer

Kærligt, (liefs)
Rik

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Siv Slagmolen:
    9 januari 2017
    He wat sneu voor die kleine man. Jijzelf zal wel antistoffen hebben dus hopelijk blijf jij gezond. Wat leuk om te lezen hoeveel contact je al gemaakt hebt met andere aupairs. En succes alvast met het Deens.