From a white Copenhagen

12 februari 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Haaaallo,

Hoe is het met iedereen? Ook bij jullie is er een laagje sneeuw gevallen wij hadden het al iets eerder hier woensdag werd de wereld hier wit en verschenen er veel sneeuwschuivers om alles begaanbaar te maken en te houden. Wat een geweldig systeem zelfs de voetpaden en fietspaden waren over het algemeen goed schoon op donderdag. Goed geregeld Denemarken.

Zo begon de week:

Maandag 6-2
Vanmorgen naar school stond een koude wind en dacht dat het niet zo koud was oepsie. Maar gelukkig overleefd ;). Op de terugweg Viktor opgehaald van school had een leuke dag gehad das goed om te horen. 's Middags terug om Oskar op te halen Oma laten zien hoe je dat moet doen, Oskar gevonden in de speeltuin ;).
Eva kwam naar huis om het avondeten dus das makkelijk. Hierna nog even spelen en toen hop hop naar bed. Oskar zover gekregen om te douche zonder drama. Hierna heeft hij een verhaaltje bij Viktor en Eva gelezen. Toen kwam uit de slaapkamer met Eva en ging zitten in de zwarte stoel wacht maar tot ik klaar ben met Viktor zei Eva. Oww dat kan best lang duren, dacht ik terwijl Eva ging de slaapkamer in ging. Oskar zover gekregen om naar zijn bed te gaan en daar nog een klein verhaaltje gelezen en toen viel hij inslaap op mijn schouder ;), bingooo missie geslaagd.
's Avonds zei Eva hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder drama. Ja das de kracht van Rik :). Viktor sliep toen nog niet want jeukte veel en was nu filmpje op de laptop aan het kijken om zijn aandacht er niet op te vestigen.
Na een half uurtje kijken ben ik stiekem even naar binnen gegaan, natuurlijk kreeg ik gelijk te horen ik wil Eva. Toen alleen nog gezegd denk niet dat je op deze manier morgen naar school kan. Weet niet of het er iets mee te maken had maar 2minuten later zei Viktor zelf mam ik ben klaar met kijken. En is toen gaan slapen ;). Beetje snieke maar ach wilde eens kijken wat hij ermee doet.

Dinsdag 7-2
Helaas de nacht was toch te kort of althans Viktor was in een heerlijke bui manieheus. Bleef een dagje thuis van school bij Oma. Ik ging zoals gewoonlijk naar deense les dit x wel warm aangekleed, moet leren van je fouten ;).
Na school snel naar huis even snel lunchen en door naar het ziekenhuis afspraak om 14.00uur voor mijn schouder. Netjes op tijd, in de wachtkamer nog 2formulieren in vullen voor de dokter natuurlijk in deens lang leven offline vertaler ;).
Was een kort gesprek, begon over de operatie. Wat er allemaal bij komt kijken enzovoort. Toen uitgelegd hoe mijn situatie eruit ziet en dat ik er over denk om het in Nederland te doen in September na ik klaar ben met mijn au pair avontuur hier. Vond hij ook een prima plan want maakte verder niet uit wanneer de operatie plaats vond. Dus nu mijn schouder weer op krachten laten komen met fysio krijg daar bericht van binnen 2weken. Moest zo snel mogelijk mijn sling afbouwen, want hij was al bang dat mijn spieren misschien al beetje vast zaten. Omdat het eigenlijk maar 3weken rust met de sling hoefde te zijn maar heb een extra week gedaan aangezien ik u de dokter zou zien wel wat meer bewogen afgelopen week. Snel weer uit het ziekenhuis even langs een electronica winkel om te kijken of ze een bluetooth speaker hebben die ik graag wil. Maar helaas geen geluk allemaal uitverkocht. Morgenochtend maar een grotere winkel proberen ;).
Terug thuis waren oma en de boys ook net thuis gekomen een spelletje pokemon gespeeld. Avondeten gemaakt lekker gegeten en toen nog heel even gespeeld Viktor een douche laten nemen en toen story time. Oskar met oma en ik had Viktor onder mijn hoeden. Een paar verhaaltjes en toen gewacht tot hij sliep zijn voeten jeukte een beetje even gemasseerd maar was al snel beter. Viel gelukkig snel in slaap. Een druk dagje gehad maar prima al zeg ik het zelf.

Woensdag 8-2
Doe het rolgordijn omhoog en wauw er ligt sneeuw ;). Wat bleek het bleef de hele dag sneeuwen. Hoefde de kids niet naar school te brengen dat deed Ben. Een beetje langer in bed blijven liggen toen ontbeten huiswerk gemaakt en naar de winkel gegaan aan de rand van de stad met de bus voor de speaker "verjaardagscadeautje van Ben en Eva" gelukkig hadden ze het hier wel dus ik blij en zo weer thuis. Even boodschappen gedaan want hadden weer redelijk wat nodig, weet steeds beter wat ze willen dus dat maakt het makkelijker.
Hierna Viktor opgehaald van school, gelukkig weer een goede dag gehad. Thuis speelde hij rustig met de lego. En na mijn lunch samen een pokemon game gespeeld. Oskar van school gehaald op de terug weg een paar sneeuwballen gegooid. Blijft onder 0 tot maandag zeggen ze.
Later in de middag ons goed aangekleed en samen met de boys in de sneeuw gespeeld op de binnenplaats. Was nog niemand geweest en Viktor en Oskar hadden de grootste lol. Sneeuw plakte niet zo goed dus helaas nog geen grote sneeuwpop, maar een kleien sneeuwpop gemaakt, hopelijk komt de grote sneeuwpop nog ;). Wel hebben ze sneeuwengelen gemaakt en lekker gestoeid.
's Avonds geen moeilijkheden of problemen Eva was thuis deed Viktor en oma las voor Oskar voor heerlijk een avondje rust ;). Ben benieuwd wat het vannacht gaat doen en hoe de wereld er morgen uit ziet ;).

Donderdag 9-2
Ook vannacht heeft het nog redelijk al niet hele tijd door gesneeuwd ligt nu z'n 10cm. Zijn super met wegen en zelfs voetpaden sneeuw vrij maken. Wegen strooien ze al sinds november zei Ben dat betaald zich nu uit. Ook hebben ze kleine sneeuwruimers voor de voetpaden super geregeld hier.
Vanmorgen Oskar naar school gebracht zag eerst op rejseplaner (9292) dat de bus 8min vertraging al had, dus Oskar voorbereid dat we waarschijnlijk naar school gaan lopen. Maar net toen we de hoek om kwamen kwam de bus aangereden een sprintje samen getrokken en het gehaald ;).
Na Oskar weg gebracht te hebben door naar deense les. Daar even langs de balie want kreeg gister een mailtje van de school dat ik meer in de les moet komen en dat ik anders mijn lessen worden gestopt. Aangezien ik iedere minuut nog ben geweest moet ik dat even recht zetten waarschijnlijk verkeerde aangeklikt in het systeem ;).
Na de les nog even kletsen met een paar klasgenoten en op naar huis. Straten waren nu helemaal sneeuw vrij. Thuis de speaker even wat meer uit geprobeerd kan je een lekker feestje mee bouwen, hihi. Ben was samen met Viktor naar een school uitje in het museum. Toen ik terug kwam van boodschappen waren ze net thuis gekomen.
's Middags Oskar opgehaald van school.

Vrijdag 10-2
Vanmorgen tot mijn verbazing zeiden Ben en Eva dat Viktor een hele dag naar school oke prima.
Om 8.00uur moest ik naar de tandarts om een stukje lijm terug te zetten op mijn draadje achter me tanden, was maandag los gekomen. Zat in de midden dus gelukkig alles nog wel goed vast maar toch even herstellen zodat ik geen gevaar loop dat hij er meer lijm los laat. Snel en makkelijk gefikst dus had ik een hele ochtend voor mezelf wat een luxe ;). Lekker rustig aan gedaan want een beetje rust kan ik wel gebruiken boodschappen gehaald. Voor burgers vanavond. Toen om 13.00uur naar school om naar een presentatie van Oskar te gaan alle kinderen hadden een huis gemaakt en lieten die zien leuk om te zien en ook vragen gesteld erover super schattig. Na afloop Viktor ook gelijk opgehaald van de bso en op naar huis. Ging helemaal goed vandaag dus das fijn. Thuis lekker gespeeld en omdat ze het gister zo leuk vonden en zich heel goed gedroegen vanmiddag nog een x naar buiten gegaan en sneeuwballen gegooid hierna Oskar en Viktor nog rollenbollen in de sneeuw en gezwommen in de sneeuw jaja nieuwe olympische sport :). Toen waren ze goed moe en konden we rustig een film kijken in het deens. Beetje mee gekeken en wonderbaarlijk genoeg kon ik het hal redelijk volgen. Toen de keuken in gedoken voor het avondeten. Wordt er steeds beter in om alles ook tegelijker tijd klaar te hebben.
's Avonds was er een gratis tentoonstelling in het museum voor de kunst. Gingen paar au pairs heen. Das lang geleden dat ik in een "normaal, ouderwets" museum ben geweest. Haha weet weer waarom ik hier nooit zo vaak ben was wel weer grappig voor een paar uurtjes maar niet voor vaker hoor ;). Na het museum nog een drankje gedaan in een knusse bar en gezellig gekletst.

Zaterdag 11-02
Geen plan van te voren voor vandaag dus zoals gewoonlijk lekker uitslapen. Was fantastisch weer, dus dacht gaat zo goed met mijn arm kijken of het fietsen ook gaat lukken. Naar de stad gefietst zonder problemen een beetje rond geneusd in winkeltjes en de toerist uit gehangen ;). De rondetoren in gegaan, prachtig uitzicht over Kopenhagen staan weinig flats/hoge gebouwen dus kan over alles heen kijken met een mooi zonnetje maakte dat natuurlijk prachtige foto's heb er een paar online gezet op mijn blog. Daar vanuit een paar mooie parken gezien dus die maar eens even beter bekijken wat prachtig een klein kasteeltje in de sneeuw en nog even naar het royal guard museum gegaan. Bij de poort stonden 2soldaten omdat het nog steeds een militaire kazerne is. Liep er langs toen hoorde ik stop wat kom je hier doen. Uhmmm staat een bord buiten de poort museum deze kant op. Ja volg de borden en ga niet van het pad af oke meneer ;). Was een klein museum met meer dingen te zien dan alleen maar schilderijen met portretten van gister. Alles helaas in het deens dus kon er niet veel van maken maar zo nu en dan kon ik er iets van bakken. Toen nog even langs de botanische tuin het binnen gedeelte natuurlijk de rest ligt verborgen onder een pak sneeuw. Maar in de zomer terug komen ;). In de tuin stond een grote sneeuw pop, hey plakt de sneeuw nu beter. Natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en jahoor ging al makkelijker.
Thuis aan de boys gevraagd of ze nog lekker buiten willen spelen en een grotere sneeuwpop willen maken had gehoopt en gedacht dat het beter zou gaan maar helaas de sneeuw wilde niet plakken als je een balletje door de sneeuw rolde wel iets grotere sneeuwpop gemaakt ongeveer 1m groot. Maar de sneeuwballen plakte beter dus een spelletje verzonnen dat ik de sneeuwballen in de lucht gooide en de boys ze probeerde kapot te slaan. Goede leedvermaak ook voor mij aangezien ze soms mistte en de sneeuwbal op hun hoofd kwam maar ze hadden zelf de grootste lol.
's Avonds na het eten een film samen gekeken was iets te eng voor Oskar die op mijn schoot zat en een keer flink omhoog schoot van schrik zei zelf deze film is beetje te eng voor mij en ging met Eva naar bed.
Een x niet uit gegaan op de zaterdagavond maar rustig thuis met Ben een paar fragmenten van got talent en een comedian bekeken.

Zondag 11-2
Aangezien het gister zo goed ging met fietsen vandaag nog maar eens naar de stad gefietst opzoek naar een noteblok waar ik paginas van kan afscheuren en ook geschikt is voor linkshandigen (geen ringband ). Uiteindelijk gevonden. In een boekwinkel een engels boek over de ww2 gevonden omdat het boek dat ik voor mijn verjaardag had gekregen al bijna uit is. Bizar is mij nog nooit gelukt een boek uit binnen 2weken ;).
Bij terugkomst ging Ben met de boys naar een indoorspeeltuin was wel benieuwd of dat was wat ik dacht dus mee gegaan (precies wat ik dacht een soort kidscity). Boys waren gelijk weg en samen met Ben wat gekletst en mijn boek uitgelezen, check. Nadat de boys een snack hadden gehad een spelletje met ze gespeeld. Hun gingen ergens spelen en ik probeerde ze te vinden/ te laten schrikken, ze vonden het geweldig en was nog lastig genoeg om ervoor te zorgen dat ze me niet zagen. Na 1.5uur waren ze goed moe en zijn we naar huis gegaan.
Thuis na het avond eten beetje deens huiswerk gemaakt voor dinsdag en met mijn mams geskyped even lekker bijgekletst.

Wat gaat de tijd toch hard al ruim 2maanden hier in Kopenhagen. Maar voor als nog gaat alles uitstekend. Ben en Eva zijn blij met mij en ik met hun. Leuke en uitdagende kids en natuurlijk ging bijna niks zoals gepland/ vooraf afgesproken maar allemaal dingen waar we niks aan kunnen doen. Blij dat Viktor nu eindelijk op de weg terug is en een week zonder koorts heeft gehad dus kom op nu doorzetten en hopelijk kunnen we na de vakantie een nieuwe start maken en hopen dat alles "normaal" wordt.

Een weekje vakantie voor de boys staat in het verschiet helaas zijn de regels aangepast en moet Rik gewoon naar school maar ach des te sneller leren we de deense taal. Ben benieuwd wat we gaan leren.
Verder kunnen we wat extra dingen doen omdat Ben en Eva wat dagen thuis zijn. Dus gaan het mee maken wat deze vakantie ons gaat brengen hopelijk veel beter dan de vorige.

Deense les:

Rød [rul]        Rood
Sort [sort).    Zwart
Grøn [grun]. Groen
Grå [gro].      Grijs
Hvid [vi].       Wit
Blå [bluu].     Blauw
Gul [gul].       Geel

Een fijne week. In het nog "witte" nederland. Succes met de sneeuw die is gevallen en nu gaat dooien. Altijd leuk in Nederland. Hoorde dat het aankomende week weer "warm" wordt hier blijft de temperatuur tussen de 0-5graden.

Tot volgende week
Vi ses.

1. Mama:
    13 februari 2017
    Gelukkig gaat het weer goed met de kids!!
    En met jou schouder natuurlijk ook!
    Veel plezier tijdens deze vakantie week.
  2. Paula urbanus:
    13 februari 2017