back to school

19 februari 2017 - Kopenhagen, Denemarken

Goeeeedeavond allemaal,

Hoe is het ermee in Nederland?
Gister achtergekomen dat het hier nog platter is als in nederland. Hoogste punt is hier 175m boven zeeniveau haha.

Zo verliep de vakantie:

Maandag 13-02
De vakantie is begonnen. Althans voor de boys, ik kon iets langer blijven liggen aangezien ik de boys niet naar school hoefde te brengen en naar school kan fietsen. Dus dat natuurlijk gedaan, op school weer een stapje verder in de deense taal blijft toch een gekke taal qua spreken en schrijven. Maar wordt er steeds beter in met verstaan. Thuis ging Eva gelijk naar haar werk voor een paar vergaderingen. Even snel lunchen want krijg toch wel trek van een nieuwe taal leren ;). Hierna Oskar overgehaald "was gelukkig niet zo moeilijk" om te fietsen naar het park iets verderop zodat Viktor weer even kan oefenen met fietsen. Dit ging prima is niet meer bang en fietste zelfs over sneeuw/ijs wat in het verkeerspark lag. Hierna voetballen in een van de kleine straatvoetbal veldjes ook daar lag nog beetje sneeuw/ijs dus beetje glibberen, 1x bijna in de split beland :o. Hadden een gezellige leuke tijd en natuurlijk buitenlucht is heerlijk voor ons allen. Thuis rustig spelen want waren moe van al het bewegen maar ook thuis ging het prima samen. Samen avond eten dacht dat Eva ook kwam maar haar meeting liep uit. Steak gebakken en lekker smullen. Natuurlijk de nodige groente op de boys hun borden, gaat steeds beter zonder problemen eten ze het nu op.
Na het eten heel even spelen en toen klaar gemaakt voor bed. Halverwege kwam Ben thuis en nam het over van mij altijd handig.
's Avonds nog een klein beetje huiswerk gemaakt voor morgen wat we vandaag op kregen en begonnen om een boek te maken voor deense les. Zodat ik later nog eens goed kan kijken hoe het zat of andere mensen een begin kunnen maken.

Dinsdag 14-02
Happy valentines day. Zoals gister klein beetje langer geslapen. Met deense les de oudere docent (iedere dinsdag) die niet echt een plan heeft en beetje van de hak op de tak springt :o. Beetje grammatica gedaan, daar pas ik voor, is niet mijn sterkste kant ;) en wil alleen deens leren spreken zodat ik me verstaanbaar kan maken. Tuurlijk wel opgelet maar blijft lastig.
Docenten zeggen dat de meeste denen zelf in de meeste gevallen verschil niet weten dus zolang ze mij begrijpen vind ik het prima. Op het laatst de familie leden geleerd en als opdracht onze eigen stamboom maken dus nog een hele klus maar is me gelukt ;). Hebben allemaal verschillende namen voor opa en oma. Zal de namen onder aan de blog zetten ;).
's Middags thuis een baguette de oven in geschoven hierna met de boys naar een indoorspeeltuin gegaan. Eva bleef thuis want had afgesproken met een vriendin. En durfde niet te fietsen in dit weer. Oke nou ja ik durf wel en Viktor vindt het ook prima dus hup op de fiets naar de indoor plek. Oskar was er al een x geweest samen met mij begin dit jaar dus liet Viktor alles zien lief om ze zo samen op pad te zien gaan. Hierna zelfde spelletje als afgelopen zondag gespeeld. Proberen de boys te laten schrikken zonder dat ze mij zien ;). Iets makkelijker omdat er veel uit hout is gemaakt waar ik me achter kan verstoppen moehaha. Hadden de grootste lol samen en een beetje beweging ;).
Na ongeveer 1.5uur was het genoeg geweest en naar huis gefietst onderweg paar x uitgerust omdat Viktors benen beetje moe waren maar ging prima alleen iets rustiger aan.
Thuis gingen Eva en haar vriendin boodschappen doen. Nog een avond steak oke prima want Eva's vriendin werkt in een michelin star restaurant als kok. Dus dan weet je dat het goed komt. Heerlijk gegeten en na afloop gekletst was erg gezellig. Nog een klein beetje mijn deense huiswerk/boek verder gemaakt.

Woensdag 15-02
Vanmorgen geen deense les. Niet al te laat op gestaan Ben had pannenkoeken gemaakt dus das altijd lekker smullen. Na de lunch naar Roskilde gegaan wilde allemaal gaan maar Viktor zijn voeten waren beetje opgezwollen dus Eva bleef bij hem.  Roskilde is een stadje 30min rijden waar een Unesco Kathedraal staat, kijkje genomen prachtig van de buitenkant en gaaf van binnen wel beetje gek dat al de kisten van de koninklijke familie daar stonden. In iedere nis rondom prachtig aangekleed. Beetje creepy als je bedenkt wat er in die kisten ligt :o.
Natuurlijk voor mijn dierbare een kaarsje aangestoken en even bij ze stil gestaan <3.
Na de kathedraal naar een vikingmuseum gegaan. Paar mooie lange boten gegaan verschrikkelijk oud :o, en verkleed partijtje tot viking gehad samen met Oskar ;). Toen was het weer tijd om naar huis te gaan onderweg gekletst met Ben. Een geslaagde gezellige dag zonder moeilijkheden.

Donderdag 16-02
Weer een dag met deense les. Vandaag tijdens de les een paar mensen voor de klas gezet en een minuut over jezelf vertellen en hierna mocht iedereen een vraag stellen, en diegene moest de vragen beantwoorden goed om te oefenen en leren van elkaar. Natuurlijk was ik ook de pineut. Minuut over mezelf gepraat, ging voor mijn gevoel goed. En hierna ook zonder al te veel moeilijkheden de vragen beantwoord. Laat de toets in midden maart maar komen haha. Nog even wat meer oefenen en dan gaat het nog makkelijker ;)
Eva ging toen ik thuis kwam naar werk dus had ik de boys voor mezelf. Viktor voelde zich niet zo lekker had buikpijn. Oke rustig aan doen, samen met Oskar plastic, karton en glas gerecycled langs de flat en hierna boodschappen gedaan. Viktor wilde niet mee, dook snel de slaapkamer in naar de laptop, maar helaas dat gaat ook niet door ;), boek lezen is denk beter voor je aangezien hij bijna de hele ochtend al filmpjes had gekeken.
Na terugkomst was Viktor een stuk beter zei dat hij na het toilet bezoek zich beter voelde. Dat was te merken stuiterde weer door de kamer, ook tijdens een spelletje pokemon had hij veel energie. Niks meer aan de hand gelukkig.
's Avonds 2borden pasta naar binnen gewerkt dus die is weer beter ;).
Ben was op tijd thuis om de boys naar bed te brengen. Dus een rustige avond voor mij. 's Avonds wat vakantie adressen doorgenomen met Ben, hadden begin deze week overlegd wat ze willen, ik had een paar dingen uitgezocht wat de prijzen zijn ect. Uiteindelijk na zelf nog wat zoeken een leuke camping dichtbij Venetië gevonden waar we in Juli 2weken gaan vertoeven, goed vooruitzicht.

Vrijdag 17-02
Vanmorgen met Viktor, Oskar en Eva een vriendje van Oskar opgehaald "Leo" met de fiets. Komt gezellig een dagje met Oskar spelen. Was de bedoeling dat we met z'n alle naar een kasteel in Helsingør gingen maar helaas waren Viktor zijn voeten nog steeds opgezwollen (bulten op zijn voeten). Dus Eva en Viktor bleven weer thuis. Met de boys en Ben op pad. Eerst even lunchen en hierna het kasteel bezoeken. Mooi groot kasteel "Kronborg, koning Hamlet van Shakespeare". Hierna naar een indoor speeltuin geweest grootste van Denemarken zodat de kids zich konden uitleven. Gezegd dat ze bij elkaar moeten blijven omdat je elkaar anders niet zo snel meer vindt maar das moeilijker dan het lijkt ;). Paar x kijkje genomen waar ze waren maar meestal waren ze beide op een totaal andere plek ach nog genoeg te leren ;).
Hierna thuis rustig bijkomen en om 19.30uur naar de stad daar eerst 1drankje gedaan in een goedkope pub :). Om vervolgens naar een cd release van een exvriendje van een au pair te gaan van zijn Rock band. Ik had een ander idee bij Rockband maar gelukkig na een tijdje was ik redelijk aan de muziek gewend vooral erg hard kon niks verstaan van de zang :o. Maar een gezellige en geslaagde avond/nacht samen gehad.

Zaterdag 18-02
Wat hou ik toch van het weekend uitslapen, en dan gewoon nog even in me bed blijven liggen ;). Rond de middag naar de stad gefietst daar opzoek gegaan naar een horlogemaker want mijn batterij had het begeven. Is nog best lastig om er 1 te vinden maar uiteindelijk toch gelukt. Hierna opzoek naar een Deense portemonnee " voor alleen pasjes" want heb geen cent meer opzak aangezien hier alles met de bankpas wordt betaald of anders met mobile pay. Hiervoor heb je alleen iemand zijn telefoon nummer nodig "als je natuurlijk daarvoor geregistreerd staat" en kan je via die manier geld overmaken super handig. Dus losgeld is verleden tijd denk ik zo ;).
's Avonds met 2 Spaanse au pairs in een burgerrestaurant heerlijk gegeten, een mc flurry als dessert. Een gezellige dag zonder gekke dingen ;).

Zondag 19-02
Gister redelijk op tijd me bed in dus vanmorgen om 9.00uur dacht goh laat me gezicht maar eens zien alleen op dat moment toen ik op wilde staan gingen ze naar het zwembad oké keuze was snel gemaakt en me opgedraaid tot ik wakker werd om 11.00uur. Dus toch weer lekker uitgeslapen ben het nog niet verleerd ;).
Hierna ontbeten en zowaar mijn klarinet weer eens tevoorschijn gehaald kwam gelukkig nog geluid uit, haha. Rond 13.00uur geluncht, Eva en Viktor hadden flink hun best gedaan en een warme lunch: kip, aardappel en salade. Heerlijk smullen was dat ;).
Toen ging iedereen even voor een rust momentje. Ik heb in me kamer weer wat getekend aangezien het nu weer kan met mijn arm. Verder rustige middag en avond gehad heerlijk.

Morgen begint school weer. Een frisse nieuwe start voor Viktor hopelijk gaat het nu eindelijk goed met zijn gezondheid afgelopen weekend ging het prima dus gaan het mee maken.

Eind maart komen mijn ouders gezellig een weekendje København bezoeken een goed vooruitzicht. Mochten nog meer mensen zijn die het leuk vinden om een weekendje over te komen laat het even weten dan kunnen we wat bedenken en plannen ;).

Deense les:
Bror.                Broer
Lillebror.         Kleine broer
Storebror.      Grote broer

Opa en oma:
Mormor.         Moeder van moeder.
Morfar.           Vader van moeder
Farmor.           Moeder van vader
Farfar            Vader van vader
Zodat het gelijk duidelijk is over wie je het hebt.

Oldemor.      Overgrootmoeder
Oldefar.        Overgrootvader
Oldebarn.    Klein kind.

Bij alle woorden is de r lichtjes aanwezig bij de uitspraak.

Fijne week allemaal,

Groetjes uit København.

1. Mama:
    20 februari 2017
    Ik hoop ook dat de kids nu weer hele dagen naar school kunnen gaan en dat ze het volhouden om zich lekker te voelen
    Hier kijken we uit naar het komende weekend! CARNAVAL lekker ff gek doen!
    Helaas ben jij er niet bij maar ja je kunt niet alles hebben hé?
  2. Paula urbanus:
    20 februari 2017
    heb je nog tips voor marjolein a.s. weekend? groetjes paula